Je leest het ’t eerst op Grazia.nl

6 redenen waarom The Eras Tour van Taylor Swift de meest legendarisch van deze era is

Are you ready for it? 

Taylor Swift

Taylor Swift is in Nederland! De komende dagen geeft de zangeres maar liefst drie shows in de Johan Cruijff ArenA, en ze verbreekt met haar tour talloze records. Zes redenen waarom The Eras Tour de meest legendarische van deze era is.

1. Taylor brak het internet

Hoewel het op zich in de lijn der verwachting lag dat Taylors concerten op 4, 5 en 6 juli in no time zouden uitverkopen, had niemand – inclusief Ticketmaster – kunnen verwachten dat de verkoop zó uit de hand zou lopen. Uren, soms zelfs dagen, stonden fans in de digitale wachtrij met de hoop een kaartje te bemachtigen. De site crashte, het volledige systeem kwam zelfs een tijd plat te liggen en een groot aantal fans viste uiteindelijk achter het net. Wat bleek: maar liefst veertien miljoen mensen probeerden een kaartje te scoren – genoeg om negenhonderd stadions te vullen. En dan hebben we het nog niet eens over de bijna drie miljard bots die toegang tot de verkoop probeerden te krijgen... The Eras Tour werd hiermee Ticketmasters grootste ticketverkoop ooit.

2. Record

En daar stopt het niet met de records: The Eras Tour werd de eerste tour ooit die meer dan één miljard dollar aan winst binnen harkte. La Swift stootte hiermee Elton John van zijn troon, wiens Farewell Yellow Brick Road-tour met zijn 328 shows ruim negen miljoen opleverde.

3. The Swift Surge

De tour is overigens niet alleen maar fun en feest. De wereldwijde impact van de shows op lokale economieën en toerisme – ook wel The Swift Surge genoemd – is ongekend. Zo bracht The Eras Tour in Amerika zo’n vijf miljard dollar in het overheidslaatje, was Tokio na het bezoekje van Taylor zo’n tweehonderd miljoen dollar rijker en werd de bankrekening van onze Britse buren gespekt met bijna anderhalf miljard dollar. Hoeveel Nederland er precies op vooruitgaat na het bezoekje van Taylor, is nog niet bekend, maar een bedankje is waarschijnlijk wel op z’n plaats. Dus eh... thanks, Taylor!

4. Ultieme Taylor experience

Alle non-Swifties vragen zich nu misschien af: why? Wat maakt deze show nou zo bijzonder? Als je niet van haar muziek houdt, is dit waarschijnlijk niet bepaald een selling point, maar wat als we je vertellen dat de show maar liefst drie uur en twintig minuten duurt? En een whopping vijf uur als je de voorprogramma’s erbij optelt. Voor The Eras Tour neemt Taylor je mee op reis door haar muzikale geschiedenis. Van nummers uit 2007 tot haar meest recente album, The Tortured Poets Department, dat afgelopen april uitkwam. En met een setlist van maar liefst 45 nummers, is het de Taylor experience of a lifetime.

5. Fashion, darling

Bij elk album hoort natuurlijk ook een nieuwe look. Van baljurken tot bodysuits, elke era komt met een eigen fit, ontworpen door ’s werelds meest geliefde designers. Sprookjesachtige albums als Folklore en Evermore kregen flowy jurken, ontworpen door Alberta Ferretti en Etro. Bij badass album Reputation hoort een equally badass jumpsuit, met zwarte en rode pailletten en een slangenmotief, ontworpen door Roberto Cavalli. En voor het feministische nummer The Man rockt de superster een oversized Versace-blazer, versierd met duizenden kristallen en matching, speciaal voor Taylor ontworpen, Louboutin boots met nog eens duizenden kristallen. Nieuwe ‘baby’ The Tortured Poets Department kreeg niet één, maar drie verschillende looks, ontworpen door Vivienne Westwood. Het pronkstuk: de korsetjurk, gemaakt van gerecycled taffetas, beklad met lyrics van haar single Fortnight.

6. In de tijdmachine

Over outfits gesproken... Fashion Week is niks bij de looks die Swifties tijdens de concerten showen. Van handgemaakte replica’s van Taylors rode loper-looks tot head-to-toe glitterlooks, één blik op de concertbezoekers en het wordt overduidelijk dat dit meer dan gewoon een concert is – voor fans is dit een avond om nooit te vergeten. Jonge Swifties die de muziek van Taylor net ontdekt hebben en hun eerste concertervaring met hun moeder delen (die misschien wel Swiftie van het eerste uur is), Gen Z’ers die met al hun vriendinnen woord voor woord meeschreeuwen tot ze schor zijn (‘who needs therapy when you have The Eras Tour’, grappen TikTokkers ook wel) en millennials, zoals ondergetekende, die sinds Taylors doorbraak in 2007 fan zijn, en samen met Taylor in een tijdmachine kunnen stappen. Niet alleen langs Taylors eras, maar langs hun eigen eras – van herinneringen bij liedjes die ze luisterden tijdens hun eerste heartbreak tot pijnlijke, herkenbare nummers over volwassen worden, een grote liefde verliezen of jezelf weer terugvinden na een donkere periode. Enne, die reis door je eigen herinneringen, met je favoriete artiest of all time, en tienduizenden mensen om je geluk en tranen mee te delen, is niet in waarde uit te drukken!

Showbizz
  • Tekst: Ivana Batstra
  • NL Beeld