Om deze tijd slapen zorgt voor een betere spijsvertering

Ga jij 's avonds vrij vroeg naar bed of ben je tot in de late uurtjes nog wakker? Het zegt meer over je dan je denkt. Zo...

Lees ook

Ga jij ’s avonds vrij vroeg naar bed of ben je tot in de late uurtjes nog wakker? Het zegt meer over je dan je denkt. Zo werd er onderzoek gedaan naar een verband tussen een goede spijsvertering en het ritme dat je aanhoudt als het gaat om slapen. En daar kwam een hele verrassende uitkomt uit!

Slaapritme

Aan het onderzoek deden 96 volwassenen tussen de 18 en 50 jaar mee, die allemaal meer dan 6.5 uur per nacht sliepen. Hun slaapritmes werden onderzocht en ook moesten zij een eetdagboek bijhouden. Wat bleek? De deelnemers die later gingen slapen (gemiddeld rond kwart voor 1 ’s nachts) aten minder groentes, meer fastfood en waren fysiek minder actief dan de deelnemers die juist eerder naar bed gingen.

Je zou dan ook verwachten dat de deelnemers die later gingen slapen meer overgewicht hadden dan de vroege slapers, maar het BMI en het percentage aan lichaamsvet van beide groepen lag onder de normale grenzen. Daarbij kregen de late slapers ook niet meer calorieën per dag binnen dan de vroege slapers.

Betere spijsvertering

Er is wel een andere verklaring voor het feit dat de late slapers niet veel zwaarder waren dan de vroege slapers, ondanks hun slechte voedingspatroon. Volgens Michael Breus hebben de late slapers namelijk een hogere stofwisseling, wat kan zorgen voor de compensatie.

Lees ook: Het afval ‘geheim’ wat niemand je ooit verteld heeft

Bron: New Beauty, Beeld: Istock

Laatste nieuws

Zie ook