slogan

#Adv: zo ziet de Spring/Summer-collectie van C&A eruit

De Spring/Summer-collectie van C&A is een feit en Grazia was aanwezig om de prachtige looks te aanschouwen.

Vrouwen, bloemen en energie

De kledinggigant maakt een diepe indruk op de internationale gasten met de op de natuur geïnspireerde urban collectie in Polen. High-street fashionketen C&A organiseerde op 14 november een fashionspektakel in de historische poorten van Fort Legionó in Warschau. Hier lieten ze hun Spring/Summer 2020-collectie zien aan 215 modejournalisten en influencers vanuit zeventien verschillende landen. Het thema van de avond was 'Fashion In Our Nature' en duurzaamheid stond dan ook centraal. 

Uren voordat het event begon, was het in de kleedkamers opvallend rustig. "Meisje nummer één, jij kunt beginnen", vertelde de runway director, kijkend door zijn zwarte bril, terwijl hij een slok van zijn thee nam. "Stop, kun je in positie staan? Oké, zet de muziek weer aan." Het team is nog druk in de weer met de modellen, zijn aan het schilderen en zorgen dat de planten en bloemen op de juiste plek staan rondom de stalen kaders in het midden van de catwalk. Onderwijl genieten ze ook nog van heerlijke Poolse gerechten.

De ontwerpers nemen nog een keer alles door. Met meer dan 100 outfits werken assistenten zo hard mogelijk om de laatste aanpassingen te maken aan de outfits. Kachels om de temperaturen van de stad na te bootsen worden aangezet en lampen worden getest voor het openingsnummer Spaces van de Amerikaanse singer-songwriter Dawn Richard. "Ik heb zo vaak gehoord dat ik te dapper, te zelfverzekerd, te zwart, te lelijk, te dun was", luidt de songtekst.

"Het was erg belangrijk voor mij dat we met deze woorden de show zouden openen, omdat het gaat om diversiteit", zo vertelt Neale Pickering, C&A's Senior Design Manager van de young fashion Clockhouse-lijn. Neale Pickering vertelt achter de schermen aan Grazia: "Ik heb slapeloze nachten gehad waarbij ik me afvroeg hoe music producers de muziek gingen mixen. Ik weet dat als iets me kippenvel geeft, het goed is."



Om vijf uur 's middags begonnen de eerste gasten binnen te druppelen en verzamelden ze zich voor de photo wall. Terwijl ze aan een processo met een takje rozemarijn sipten, kwamen andere modejournalisten en influencers de ruimte binnen gelopen. Velen van hen bewonderden het metselwerk, terwijl anderen hun iPhones erbij pakten om de mooiste foto's voor hun Instagram te maken van de prachtige ramen waardoor een glimp van de catwalk te zien was. De aanwezige gasten namen foto’s van elkaar. En nog een. En... "Wacht, kunnen we er nog eentje maken." De gasten wisten natuurlijk dat ze te gast waren op een van de meest
exclusieve fashion evenementen in Polen en wilde dat vastleggen.

Voordat de show van start ging, werden de gasten uitgenodigd om in verschillende kamers de collectie te aanschouwen. Een loopbrug leidde hen naar het midden van het pand, de binnenplaats, waar de show plaatsvond. Vanaf hier werd de catwalk, ingericht als een urban weide, verlicht.

Vrouwencollectie

De nieuwe Spring/Summer 2020-collectie voor vrouwen reflecteert op de nauwe band tussen urban en de natuur: een symbiose tussen het bruisende stadsleven en de regenerende kracht van de natuur. Bloemenprints in de vorm van fleurige jurken en volumineuze silhouetten. Een jurk in het bijzonder - eentje met pofmouwen, beter bekend als de White Volume Sleeve Dress - zorgt voor veel enthousiasme door geknik en gefluister bij het publiek. Hetzelfde geldt voor de High-Waisted Cigarette Pants, die gemaakt is van organisch katoen. Ook de Knitted Dress In Rusty Red wordt goedgekeurd door de mensen in de zaal. 


De stijlen weerspiegelen C&A's toenemende bewustzijn voor duurzaamheid. Zo zijn veel items gemaakt van gecertificeerd biologisch katoen of duurzame vezels. "Geïnspireerd door de jaren '70 en '80, bestaat de collectie uit bloemenprints, lange rokken, kant en ruches", zo vertelt Brigitte Danielmeyer, C&A's director of Buying voor de vrouwenafdeling, aan Grazia. “De stof is gemaakt van viscose en duurzame viscose en biologisch katoen. Wij gebruiken kant die eveneens afkomstig is van gerecycled polyester. Het gaat over dramatische vrouwelijkheid. De mooie stoffen en lakens weerspiegelen de natuur, het is zeer draagbaar
in een stedelijke omgeving."

Ladies Premium-collectie

Om een eerbetoon te geven aan de scherpe snit, grote blazers en power dressing trends van de internationale catwalks, besloot C&A gewaagde en vrouwelijke items voor de Spring/Summer-collectie 2020 te ontwerpen. De felroze blazer gecombineerd met dezelfde kleur broek, was één van de favorieten bij het publiek (en gemaakt van duurzamere vezels). Een andere favoriet was de Trench Coat In Sand. Ook de blouses uit de collectie zijn erg krachtig, waarvan veel met volumineuze mouwen. Deze zouden perfect gecombineerd kunnen worden met een lange rok.

Swimwear

Daarna was het de beurt aan bikini's en badpakken, waarvan sommige gemaakt zijn van 80 procent gerecycled nylon. De badkleding heeft verschillende dierenprints, maar is ook verkrijgbaar in kleuren als mosgroen en chocoladebruin. Daarnaast hebben ze veel opties als criss-cross bandjes en taillebanden, en zitten er ook een paar one-shoulder items tussen. Stuk voor stuk erg mooi en flatterend, en ook het publiek had dat door. Zo zat iemand veelbelovend naar onze favoriet te kijken: een tweekleurig badpak met een decolleté, hoge taille en blote rug.

Bridal

Een bijzonder hoogtepunt van de avond was C&A's bruidscollectie. De collectie heeft veel verschillende maten, waaronder plussize maten en maten voor zwangere vrouwen. De gehele collectie bestaat uit kanten details, die uiteraard ook weer duurzaam zijn. "Het grootste gedeelte van het kant is katoen", vertelt Danielmeyer. "Het andere kant is gemaakt van gerecycled polyester. Het is vrouwelijk en heeft een zeer goede prijs."

Clockhouse

Deze collectie is geïnspireerd door de jaren '90 en viert individualiteit en diversiteit. "Wit is een belangrijke trend afkomstig van de catwalks", vertelt Pickering. "We verkopen zwart en wit erg goed en we hebben besloten om stukken te verkopen die overwegend wit met zwarte accenten zijn."

Voor de eerste keer ooit, besloot Pickering het designteam van Clockhouse Girls en Boys samen te voegen om aan de denim-collectie te werken. Het eindresultaat werd een door de jaren '90 geïnspireerde collectie, bestaande uit overalls, jasjes en jeans om te combineren met witte items. Alle denim kledingstukken zijn gemaakt van gerecycled katoenweefsel, een ontwerpproces dat zes tot acht maanden heeft geduurd voordat de fashion show plaatsvond. Dit staat in contrast met de items uit de vrouwelijke Grunge-lijn. "Utility-wear en grunge is een grote trend voor ons geweest de laatste 12 maanden. We wilden het erg vrouwelijk maken, dus is er gekozen voor veel kleine compacte bloemen. We hebben dit gecombineerd met een harde utility grunge richting", aldus Pickering.

De show eindigt wanneer de lichten worden gedempt en het applaus luid te horen is. C&A nodigt iedere gast uit om #WearTheChange te gebruiken als ze kiezen voor duurzaamheid. 

C&A's Ladies en Ladies Premium zal vanaf volgend jaar maart verkrijgbaar zijn in de C&A-winkels en online. De Clockhouse-collectie zal eind december al te verkrijgen zijn.

Fotografie: Steven Popovich


,