Na Rihanna, Kylie en Hailey betreedt nu ook Beyoncé beauty retail land. Ze richt zich echter niet op skincare of make-up, maar op haarverzorging met haar eigen haarlijn Cécred. Wat maakt deze producten zo heilig?
Kapsalon
Je kunt het je nu niet meer voorstellen, maar ook Beyoncé is ooit begonnen met een bijbaantje om een extra zakcentje te verdienen. Haar werk: de vloeren vegen in haar moeders kapsalon. Haar spaardoel: een seizoenskaart voor het nabijgelegen pretpark. We hebben het hier over de begin jaren negentig en over Headliners, de kapsalon gerund door moeder Tina Knowles. Die salon was, weet Beyoncé nu, van grote invloed op haar vormende jaren. "Ik zag mijn moeder het haar van haar klanten wassen en knippen, ik zag haar vrouwen transformeren en vrouwen zich echt goed laten voelen over henzelf. Voor die klanten was het meer dan een kappersafspraak, het was therapie. Ik veegde de vloeren, hielp haar waar ik kon en luisterde aandachtig naar alle gesprekken. Hier konden vrouwen zich mooi voelen, ventileren, lachen, geheimen delen en wijsheden doorgeven. Headliners was een heilige ruimte voor deze vrouwen." Bijkomstig voordeel; de kapsalon was tevens de plek waar Beyoncé – haar achtste album Cowboy Carter is net uit – geïnspireerd raakte om artiest te worden. "Een van mijn moeders klanten was operazangeres. Haar verhalen over optredens in Duitsland fascineerden me mateloos. Ik herinner me nog goed dat ik tegen mijn moeder zei dat ik net zo wilde worden als haar klant."
Zwarte vrouwen
Het was geen toeval dat Tina Knowles zich specialiseerde in het haar van zwarte vrouwen. "Was ik als kapster deed, is eigenlijk een vervolg op wat zwarte mensen al eeuwen deden en doen. In de cultuur van zwarte mensen geldt van oudsher: zolang je iemands haar kunt doen, zul je nooit blut zijn", legt ze uit over de periode waarin haar kapsalon groeide en groeide. "Dat heeft mijn moeder mij geleerd en dat heb ik mijn kinderen geleerd. Het is gewoon onze nalatenschap. Dat we deze cirkel rond maken, voelt geweldig." En dat is wat Beyoncé nu doet met haar eigen haarlijn Cécred. De formules waar Tina Knowles destijds al mee experimenteerde, zijn nu de inspiratie voor haar dochter Beyoncé. "In die tijd was er niet één product dat hightech haarverzorging combineerde met voedende moisturizers en oliën, die zo belangrijk zijn voor getextureerd of gekleurd haar, dus mengde ik die twee", legt mama Tina uit. "Mij werd verteld dat het haar van zwarte vrouwen niet tegelijkertijd gekleurd en gepermanent kon zijn. Well, ik heb het tegendeel bewezen." Cécred is het tastbare uitvloeisel van al haar kunde en kennis. De producten van Beyoncé's haarlijn bestaan uit een unieke combinatie: jarenlange rituelen gemixt met een nieuwe gepatenteerde technologie – een bioactief keratine ferment.
De naam Cécred, is een samenvoegsel van Beyoncé en sacred, waarmee Beyoncé benadrukt hoe heilig haar haren voor haar zijn. "Vlak na de geboorte van Blue Ivy ging ik voor een korte pixie cut. Van tevoren had ik geen stijl in gedachten, het was geen esthetische keuze. Het was onderdeel van een grote emotionele transformatie die ik doormaakte. Zoveel van mijn identiteit als performer is gebonden aan lang, vloeiend, blond haar. Nu was ik net moeder en voelde ik de behoefte om me te bevrijden van dat juk. Ik wilde dat allemaal van me afwerpen."
Zelfexpressie
Beyoncé benadrukt dat de producten van Cécred voor iedereen zijn. “We kunnen ons haar op de natuurlijke manier dragen, los of vast. We kunnen het föhnen, stijlen en vlechten. We kunnen weaves of pruiken dragen. Hoe je het ook draagt, er schuilt kracht in zelfexpressie en in het gevoel dat je vrij bent om je te laten zien zoals je wilt, met het haar dat je wilt. Mezelf en mijn haar op één zetten, daar haal ik plezier uit. Het is voor mij heel belangrijk om tijd vrij te maken voor selfcare. Nadat ik mijn haar gekleurd heb of na een tour, was ik mijn haar met gefermenteerd rijstwater. Dat ritueel is niet alleen helend voor mijn haar, maar ook voor mij.”
De overtuiging dat een goede haarverzorging heilig is, zorgde ervoor dat Beyoncé zelf Cécred financierde. “Ik wilde alleen met de beste mensen werken, voor de allerbeste wetenschap. Betere resultaten beteken- de meer investeringen in kwaliteitsproducten. Elke haartextuur verdient het om getest, onderzocht en ontwikkeld te worden. Zwarte vrouwen worden over het algemeen als laatste meegenomen in testen. We krijgen vaak dingen voorgeschreven op basis van onderzoeken waar we niet bij betrokken waren. Dit is groter dan ikzelf of mijn haar. Dit is iets dat we gecreëerd hebben om gezond haar voor alle vrouwen te vieren."
Honing
Cécred heeft acht producten die Beyoncé op 20 februari lanceerde: een clarifying shampoo, een scrub voor de hoofdhuid, een hydraterende shampoo, een conditioner, een masker, een hydraterende lotion, een voedende olie en een spoeling van gefermenteerde rijst en rozenpoeder. Een typische toevoeging van Tina is de schudbeker, waarmee je je spoeling kunt mengen. Typisch Beyoncé is dan weer de toevoeging van honing in ieder product. Immers, het is en blijft een productlijn van Queen B.
- Lises Teegmans
- NL Beeld