Je leest het ’t eerst op Grazia.nl

Hollywood inside: filmvrouwen draaien de rollen om

Projecten waarin vrouwen bewijzen dat ze op alle leeftijden 'fuckable' zijn, krijgen vaker groen licht.

Nu de Weinsteins van Hollywood plaats hebben moeten maken voor de Kidmans en Witherspoons, zien we op het witte doek eindelijk 40+-vrouwen die daten, flirten, sex hebben én een flink wat jongere vlam niet schuwen.

Vrouwen in Hollywood

Het is één van de sensueelste filmscènes van de afgelopen jaren: Channing Tatum en Salma Hayek, die in de nieuwste Magic Mike-film zo verleidelijk dansen, dat Johnny en Baby uit Dirty Dancing er de Paus en Moeder Teresa door lijken. Sterker nog, de dans van Channing en Salma werd zo sexy bevonden, dat tieners in Amerika de film alleen onder begeleiding in de bioscoop mochten zien. Tien jaar geleden was deze scène nooit gefilmd. Salma Hayek is zesenvijftig jaar oud, een leeftijd waarop vrouwen traditiegetrouw door Hollywood waren afgeschreven en alleen nog werden gecast in de rol van malle tante of toegewijde moeder. En dat laatste dan ook nog vaak van mannelijke acteurs, die amper jonger waren dan zij: Winona Ryder bijvoorbeeld was op haar zevenendertigste in een Star Trek-film te zien als de moeder van Zachary Quinto, toen tweeëndertig, en Angelina Jolie speelde ooit de moeder van Colin Farrell, die nog geen jaar jonger is dan zij.

Gepassioneerde sex

“Je laatste fuckable dag”, noemde comédienne Amy Schumer het een paar jaar geleden in haar sketchshow; het moment waarop Hollywood niet meer gelooft dat het publiek je nog als een seksueel aantrekkelijk persoon kan zien. Wanneer die tijd aanbrak voor een actrice werd bepaald door filmproducenten en studiobazen, in de regel mannen die zelf ook geen kuikens meer waren. Zij zagen, zo laten de statistieken zien, op het witte doek het liefst kerels van hun eigen leeftijd met een veel jongere vrouw aan hun arm. Maar er is de afgelopen jaren een hoop veranderd achter de schermen van film- en televisieproducties. Alhoewel mannen nog steeds de meerderheid vormen in de Hollywood-top, zijn vrouwelijke sterren massaal op de producentenstoel gaan zitten. Nicole Kidman, Reese Witherspoon, Charlize Theron, Drew Barrymore, Sandra Bullock; allemaal ontwikkelen ze tegenwoordig hun eigen titels en die invloed zie je terug in de bioscoop en op televisie.

De belangrijkste boodschap van deze nieuwe lichting Hollywood-bazen: er zit een half mensenleven tussen de veertigste verjaardag van vrouwen en de geraniums. En in die tijd leiden zij interessante levens, waarin ze niet in de schaduw van een man of hun kinderen staan, ze carrières hebben, vriendschappen, romances en ja, ook gepassioneerde sex. Dat soort personages slaat aan, vooral bij het vrouwelijke publiek dat zich hierin herkent. En laat die groep, die anno 2023 zoveel meer eigen besteedbaar inkomen heeft dan twintig jaar geleden, nou net ook razend interessant zijn voor adverteerders en bioscoopexploitanten. Show is nog altijd een business, en dus krijgen steeds meer projecten waarin vrouwen bewijzen dat ze op alle leeftijden ‘fuckable’ kunnen zijn groen licht.

Mei-september romance

Salma Hayek is in Magic Mike niet alleen als een sexy 56-jarige te zien, haar romance in de film is ook nog eens met de veertien jaar jongere Channing Tatum. En ze is bij lange na niet de enige actrice ‘op leeftijd’ die haar dagen op de set doorbrengt in de armen van een jongere man. Na decennia van het omgekeerde maken vrouwen op het witte doek een flinke inhaalslag als het najaar in wat de Amerikanen een ‘mei-september romance’ noemen. Vorig jaar zagen filmliefhebbers in The Lost City diezelfde Channing Tatum en de inmiddels 58-jarige Sandra Bullock voor elkaar vallen en werd Emma Thompson (63) in Good Luck To You, Leo Grande bijgespijkerd door een sexwerker, gespeeld door Daryl McCormack (30). In Emily in Paris heeft vijftiger Sylvie vrijwel alleen maar jongere mannen, en in de vorige maand uitgekomen film Empire of Light bloeit er iets op tussen Olivia Colman en Micheal Ward, die tijdens de opnames achtenveertig en vierentwintig jaar oud waren.

Helemaal nieuw zijn filmplots rond een oudere vrouw met een jongere man natuurlijk niet. Zo werd eind jaren zestig The Graduate, over de affaire van een jongeman met een vrouw die zijn moeder had kunnen zijn, gezien als het toonbeeld van de seksueel bevrijde sixties. Maar toen durfde de studio het niet aan om Dustin Hoffman daadwerkelijk een flink oudere tegenspeelster als lustobject te geven. De actrice die ‘Mrs. Robinson’ speelde, Anne Bancroft, was zesendertig jaar, Hoffman negenentwintig. Het idee dat niemand zou begrijpen wat hij in Mrs. Robinson zou zien als zij werd gespeeld werd door iemand van boven de veertig, lijkt gelukkig verleden tijd in Hollywood. Als The Graduate nu gemaakt zou worden – en in deze tijd van reboots en revivals zou dat zomaar kunnen – zal dat ongetwijfeld met een prachtige actrice van gepaste leeftijd zijn. Misschien Oscar-winnares Michelle Yeoh (60), die na haar overwinning vorige maand nog liet weten: “Dames, laat niemand je ooit wijsmaken dat je je beste tijd gehad hebt."

Dit artikel is te lezen in de nieuwste Grazia, nu in de winkel! 

Tekst: Daniëlle Kool | Beeld: NL Beeld