Het geheim van ZARA

Dat ZARA zich tot een zeer populaire winkelketen heeft ontpopt, moge duidelijk zijn. Niet alleen heeft de winkel vo...

Lees ook

Dat ZARA zich tot een zeer populaire winkelketen heeft ontpopt, moge duidelijk zijn. Niet alleen heeft de winkel voor ieder wat wils, ook celebs worden regelmatig in budget friendly items gespot. Gelukkig vertaalt ZARA iedere maandag de laatste trends in een nieuwe collectie en kun je dus elke week weer je slag slaan. Maar hoe doen ze dat toch?

Aanpak

Waar de grote modehuizen seizoenen vooruit denken, pakt ZARA het op een heel andere manier aan. Zo kijkt de Spaanse modeketen dag in, dag uit om zich heen en reageert direct op wat klanten op dit moment willen. En dat in tegenstelling tot andere merken die maanden van tevoren gokken wat de nieuwste trends zullen zijn. Zo wist ZARA een jas in 25 dagen van ontwerp tot verkoop te brengen – het duurde slechts 5 dagen om de jas te ontwerpen.

Het moederbedrijf achter de winkelketen, Inditex SA, legt uit: “Sinds het begin is het al het idee geweest om eerst te begrijpen wat de klant wil en daar ons systeem op aan te passen om het snel bij ze te kunnen leveren.” Zo richt ZARA zich minder op marketing en verkoopcijfers – as you might know, ze adverteren nauwelijks tot niet – maar legt de focus juist op observatie. En wist je dat ze dat allemaal over laten aan de winkelmanagers?

Keep an eye open

De winkelmanagers houden de modieuze klanten in de gaten om zo snel mogelijk op de laatste trends te kunnen reageren. En door een nauwe samenwerking met een groot team en het voordeel dat 60% van de fabrieken in de buurt van het hoofdkantoor gevestigd zijn, maken zij het mogelijk om hét item van de maand in minder dan een maand aan de winkels te leveren.

Herinner je je bijvoorbeeld nog de populaire jas die binnen no time viral ging? ZARA made it possible!

Bron: The Business of Fashion, Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook