De work-out waarmee je naar verluidt het snelst vet verbrandt

Wil jij zweten en kapot gaan tijdens het sporten voor dat super strakke lijf? Dan wil jij vast weten met welke work-out...

Lees ook

Wil jij zweten en kapot gaan tijdens het sporten voor dat super strakke lijf? Dan wil jij vast weten met welke work-out je het snelste vet verbrandt. En nog beter is: de oefening duurt slechts 4 minuten. Wij introduceren: Tabata!

Izumi Tabata

Tabata is eigenlijk niets nieuws. Al jaren geleden werd deze vorm van oefeningen bedacht door de wetenschapper Izumi Tabata. Hij paste zijn manier toe voor het Olympisch trainingsprogramma van schaatsers. Vandaag zul je de oefeningen beter kennen als HIIY (high-intensity interval training). Deze interval-trainingen gaan met tabata alleen nóg een stapje verder. Bij tabata zijn de intervals korter (dus ook minder lang rust…) en meer intens dan de gebruikelijke versie. Door deze intensiteit krijg je sneller resultaat. In de afgelopen 20 jaar is uit onderzoek gebleken dat de oefeningen je stofwisseling verbeteren en je lichaamsbouw veranderen. Ook is gebleken dat je met tabata 13 calorieën per minuut verbrandt.

Maximale inspanning

Tabata oefeningen bestaan uit oefeningen van 20 seconden van maximale inspanning gevolgd door 10 seconden rust. Wanneer je dit 8 keer herhaald hebt, heb je je tabata training van 4 minuten. Elk denkbare oefening kun je doen, zolang je maar 20 seconden lang maximaal inspant. Na één tabata kun je stoppen of je kunt 5 tabata’s doen in 20 minuten… Aan jou de keuze 😉

Lees ook: Dé work-out om je armen te trainen

Bron: Byrdie, beeld: Sanoma beeldbank

Laatste nieuws

Zie ook