Queen of Jetlags: ‘Als je niet authentiek bent, red je het niet’

Infuencer Noor de Groot (32) bracht op 27 mei haar eerste boek uit.

Infuencer Noor de Groot (32) bracht op 27 mei haar eerste boek uit, Queen of Jetlags. Hierin vertelt ze o.a. hoe je net zo’n indrukwekkende Insta-feed krijgt als zij.

Authentiek

“Toen ik zeven jaar geleden begon met mijn blog Queen of Jetlags zat er geen businessplan achter. Nog steeds niet, eigenlijk. Ik blijf altijd zoekende. Er is een aantal dingen waardoor ik succesvol ben. Het allerbelangrijkste is dat ik authentiek ben, ik ben altijd mezelf. Ik denk dat sommige influencers daarin een fout maken. Ze denken dat je aan een soort standaard moet voldoen om online succesvol te zijn, dat je een bepaalde lifestyle moet hebben. Dat is de grootste onzin. Als je niet authentiek bent of persoonlijkheid mist, ga je het niet redden. Vanaf dag één heb ik gezegd: als ik mezelf moet veranderen, dan hoeft het voor mij niet. Ik blijf met beide benen op de grond en weet dat er ook andere dingen in het leven zijn waar ik gelukkig van word. Als het nu op zou houden, ben ik morgen net zo gelukkig.”

Op gevoel

“Natuurlijk wil je als influencer vooral anderen inspireren. Ik probeer dat te doen door mijn normen en waarden te delen. Ik laat bijvoorbeeld zien hoe ik moeder ben en dat combineer met een drukke baan. Ook ben ik bezig met het milieu en het klimaat, en als ik daar iets positiefs aan kan bijdragen, deel ik het. Het leukste vind ik dat ik creatief kan zijn en een platform heb om me te uiten. Mijn doelgroep bestaat uit meisjes en vrouwen die zijn zoals ik. Ik word blij van berichten dat mijn volgers mijn vlog of Instagram zien als een lichtpuntje in hun leven. Dat ik mensen iets positiefs kan brengen."

"Ik post dingen op gevoel. Dat gaat automatisch. Soms zit ik in een moment en wil ik dat delen. Ik hou ervan om alles direct te plaatsen, on the go. Ik haat het om foto’s die een week geleden gemaakt zijn, te posten. Het is belangrijk om gewoon goede content te maken. Iedereen kan iets uploaden, maar je foto’s moeten van goede kwaliteit zijn. Tijdens mijn studie museologie ben ik begonnen met bloggen, echt als hobby. Ik reisde altijd met mijn vriend (dj Sander Kleinenberg, red.) mee en zag veel van de wereld. Het leek me leuk om dat op een blog te delen."

Meningen

"Fotografie heb ik mezelf eigen gemaakt. Dat was echt trial and error. Ik probeerde gewoon alles uit, zat de hele dag om me heen te kijken en te bedenken hoe ik dat vast kon leggen. Nu kom ik op veel plekken op de wereld, maar om mooie foto’s te maken, hoef je niet per se te reizen. Het gaat erom dat je creatief met je omgeving omgaat. Dat kan ook gewoon de achtertuin van je ouders zijn. En je moet jezelf blijven inspireren. Ik haal mijn inspiratie overal vandaan. Van Instagram zelf, maar ook van werk van fotografen, uit de jaren zestig en zeventig en van nu. Ook ga ik vaak naar musea."

"Ik voel niet de druk om elke dag content te uploaden of om er perfect uit te zien. Wat ik soms wel moeilijk vind, is dat iedereen een mening heeft. Ook als je er niet om vraagt. Ik weet dat het erbij hoort, ik deel mijn leven op internet, dus hebben mensen daar een mening over. Soms word ik er wel moe van, ik kan geen stap zetten, of het is weer niet goed. Ik reageer er nooit op, want vaak zorgt dat alleen maar voor meer negativiteit. Ik probeer het naast me neer te leggen, maar als mensen heel gemeen zijn, blokkeer ik ze. Waarom moet je haat verspreiden onder een post over mijn kinderen (Sander heeft nog een dochter uit een vorige relatie, red.)? Dan ben je zo’n negatief mens.”

Op kantoor

“Ik ben niet echt bezig met het laten groeien van mijn bedrijf. Met YouTube denk ik daar sowieso niet aan. Wel probeer ik op Instagram de trends in de gaten te houden. Op Instagram zijn veel fototrends en die veranderen best vaak. Als je daar enigszins in meegaat, groeit je account ook. Het aantal volgers is niet het belangrijkste. Je moet een doelgroep hebben die je kent. Sander en ik reizen nog steeds veel samen. We doen zo’n vier tot acht trips per maand. Sinds ik moeder ben, is het wel veranderd. Ik ga niet langer dan drie dagen weg en als dat wel zo is, nemen we Olivia, onze dochter, mee. Geen dag in mijn leven is hetzelfde, maar één dag per week probeer ik ervoor te zorgen dat ik op kantoor ben.”

"Ik heb ook een sieradenmerk waar veel voor moet gebeuren. Zo’n vier dagen per week ben ik op reis en onderweg bezig. Voor klanten werken, naar shoots. Het is altijd een hele organisatie en planning. Het klinkt verwend, reizen is natuurlijk geweldig, maar in de praktijk is het vaak niet anders dan mijn werkdagen in Nederland. Het is niet zo dat ik naar Parijs ga om lekker te shoppen. Dan ben ik daar voor een shootdag van zo’n veertien uur. Vaak zien trips er zo uit, dus tegenwoordig ben ik liever thuis. Sinds ik moeder ben, vind ik het moeilijker om op reis te gaan. Het zijn geen vakanties, het is keihard werken.”

Tekst: Annemieke Riesebos Beeld: BSR

Laatste nieuws