Je leest het ’t eerst op Grazia.nl

Science says: met je BFF werken maakt je succesvoller

Good to know!

Dat leuke collega's goed zijn voor je werkgeluk, is een ding wat zeker is. Enne, dat zegt automatisch dus eigenlijk ook dat als je BFF je collega is, het werk nóg leuker is! Daarnaast is het niet alleen supergezellig als je samen met je bestie werkt, maar het blijkt ook nog eens een positieve invloed te hebben op je werkprestaties. Let's go!

Tevredenheid en betrokkenheid

Waarschijnlijk kun je je op het werk prima vermaken met je collega's, maar zou je ze zeker niet allemaal zien als je vrienden of vriendinnen. And that's okay! Toch zou het helemaal niet zo gek zijn om juist wel een goede vriend of vriendin op je werk te hebben. Een studie van onderzoeks- en adviesbureau Gallup toonde meerdere keren een verband tussen het hebben van een beste vriend op het werk en de hoeveelheid inspanning die werknemers in hun werk stoppen. En wat blijkt? 63 procent van de vrouwen die een goede vriend(in) op het werk heeft, voelt zich twee keer zo betrokken bij hun werk dan normaal.

Fijne werkcultuur

Die betrokkenheid waarderen werknemers juist heel erg. We spenderen immers meer tijd op het werk met onze collega's, dan met onze vrienden. Een fijne werkomgeving kan er daarom ook voor zorgen dat iemand niet de behoefte voelt om te gaan jobhoppen. Oké, we vinden een goed salaris natuurlijk ook belangrijk, maar ook aan een fijne werkcultuur hechten we natuurlijk veel waarde.

Betere prestaties

Naast dat we waarde hechten aan een fijne werkcultuur en onze BFF daar natuurlijk een grote invloed op kan hebben, heeft het samenwerken met je beste vriend(in) ook een positieve invloed op onze werkprestaties. Dit geldt trouwens voor zowel vrouwen als voor mannen. Het onderzoek vond plaats onder Amerikanen en twee op de tien gaf aan dat ze een goede vriend op het werk hebben. Gallup nam alle door hen vergaarde gegevens onder de loep en constateerde dat het voor een bedrijf beter is als zes op de tien werknemers een goede vriend op de werkvloer heeft. Dit zou volgens het onderzoeksbureau resulteren in 36 procent minder ongelukken op de werkvloer, 7 procent meer betrokkenheid met klanten en 12 procent meer winst!

Dit heeft ermee te maken dat het belangrijk is dat werknemers zich verbonden voelen met hun collega's. Dit resulteert in meer gedrevenheid en positieve acties. Acties die ze niet zouden overwegen als ze het niet goed kunnen vinden met een bepaalde collega. Aha!

Bron: Marie Claire | Beeld: Emily in Paris