Je leest het ’t eerst op Grazia.nl

Limonade van cayennepeper: Hollywood houdt van absurde diëten

Maar die diëten zijn niet bepaald aan te raden...

People's Choice Awards 2018 - Arrivals

Limonade van cayennepeper, citroen en ahornsiroop om af te vallen. Of al vijfentwintig jaar alleen maar knabbelen aan gegrilde vis en gestoomde groenten. Hollywood houdt van absurde diëten. Helaas zadelen sterren hun fans op met eetpatronen die niet vol te houden én ongezond zijn.

Victoria Beckham

"Ze eet al 25 jaar precies hetzelfde", zei David Beckham onlangs over zijn vrouw Victoria. “Gegrilde vis met gestoomde groenten, met af en toe avocado, een handje noten of een meergranencracker met zout als snack.”

Het opvallende is, foodie David Beckham – hij zweert bij bangers and mash: worstjes met aardappelpuree – klaagde niet over het dieet van zijn echtgenote. Nee, hij sprak bewonderend over haar rigide eetpatroon, en legde de nadruk op het feit dat ze al tweeënhalf decennium slechts een beetje eet, om haar ranke lijfje te behouden.

Is hij terecht trots of vertoont Victoria zorgelijk gedrag? “Nou, het valt me op dat Victoria er wel erg strikte richtlijnen met weinig ruimte voor variatie op nahoudt. Ze let niet alleen op wat ze eet, maar vooral ook hoe het is klaargemaakt; gegrilde vis en gestoomde groente,” zegt voedingsdeskundige en personal trainer Natali Vermeulen (natalivermeulen.nl). “Door groenten te stomen, behoud je vitaminen en vezels. En avocado zit bomvol vitamines en onverzadigde vetten. Maar als je alle voedingswaardes bij elkaar optelt, is het te weinig om er maximale gezondheidswinst uit te halen. Sterker nog, omdat er door de eenzijdigheid kans is op voedingstekorten, bestaat de kans dat Victoria (indien haar portiegrootte ook minimaal is) haar metabolisme op deze manier vertraagt. Het lichaam gaat op de spaarstand, wat vaak een averechts effect geeft.”

Doorzettingsvermogen

Precies om die reden – het aankomen, Victoria’s grootste nachtmerrie – nemen we haar voedingsplan met een korreltje verantwoorde Pink Himalaya-zout. “Het zou ook zeker window dressing kunnen zijn”, zegt Natali. “Dat ze over wil komen als iemand die serieus na heeft gedacht over haar voeding en het doorzettingsvermogen om het vol te houden. Maar ik ben er niet van onder de indruk; haar eetpatroon is immers niet wetenschappelijk onderbouwd.

Celebrities zijn enorme influencers. Ik ben bang dat ze door haar eetpatroon zo te publiceren mensen aanzet tot een ongezonde relatie met eten. Want dat is het, door al die restricties die ze zichzelf oplegt.” Op de vraag of Natali Victoria als cliënt zou willen, zegt ze beslist nee: “Als iemand bij mij aanklopt, ga ik ervan uit dat die persoon op zoek is naar een gezonde relatie met voeding. Daar horen, naar mijn idee, harde restricties niet bij.”

Rebel Wilson

Rebel Wilson zegt veertig kilo te zijn afgevallen tijdens haar ‘year of health’, het eerste jaar van de pandemie. “Ik beweeg meer, hydrateer goed en eet nu meer proteïne”, zei de Australische actrice. Natali: “Het zou kunnen, hoor, dat Rebel echt veertig kilo in één jaar op de natuurlijke manier is verloren. Als je gezond en verantwoord af wil vallen, verlies je ongeveer een halve tot een hele kilo aan lichaamsgewicht per week. Sneller is niet gezond. Wellicht heeft Rebel er echt veertig tot vijftig weken over gedaan. Dat kan. Maar laten we ook niet uitsluiten dat ze misschien een gastric bypass heeft gehad. Dat zie je niet aan de buitenkant.”

Disclaimer

Natali zou willen dat celebrities en influencers meer open zijn over hun werkelijke eetpatroon en sportregime. “Dat er een soort disclaimer bij komt, zoals ‘geld lenen kost geld.’ Celebrities vergeten soms dat ze een rolmodel zijn, maar ik vind dat ze wel meer verantwoordelijkheid moeten nemen over wat ze zeggen. Stel dat een dame met een vergelijkbaar figuur als Rebel Wilson, door haar geïnspireerd, ook een ‘year of health’ start. Zonder Rebels toegang tot een netwerk van artsen, klinieken, personal trainers, gezond en vers eten, al dan niet klaargemaakt door een personal chef. Als zij in een jaar tijd niet veertig kilo is afgevallen, vraagt ze zich misschien af wat ze verkeerd heeft gedaan. Of raakt ze in een depressie: waarom lukt het mij niet? Afvallen is maatwerk, maar celebrities en influencers presenteren het als one size fits all. En dat is niet alleen emotioneel, maar kan ook gevaarlijk zijn.”

Natali doelt hiermee op het wonderdieet van Beyoncé. De zangeres zweert bij limonade van cayennepeper, limoen en ahornsiroop als ze snel moet afvallen. Dat drinkt ze negen keer per dag, met tussendoor zoutspoelingen. “Dit dieet is ook niet gebaseerd op jarenlange studies en gefundeerd wetenschappelijk onderzoek, maar meer op trends.

Beyoncé zegt er niet bij dat je hormonen compleet in de war kunnen raken. Of dat je een suikerverslaving kunt opbouwen, want je brein herkent ahornsiroop gewoon als suiker. Vandaar dat een disclaimer zo goed zou zijn, in tijdschriften maar ook op sociale media”, meent Natali.

Schoonheidsideaal

Ze vervolgt: “Ik maak me zorgen over heel jonge meisjes, die nu op Tiktok zitten en bloot worden gesteld aan deze snelle tips en hacks om een paar kilo te verliezen. Zij worden hier steeds mee geconfronteerd en kunnen denken dat dit het schoonheidsideaal is. Het is goed dat er strenger wordt opgetreden tegen beautyfilters, maar eigenlijk gek dat al deze voedingsadviezen ongefilterd gepromoot mogen worden.” Want, zo vindt Natali, daar draait het uiteindelijk vaak om.

“Om marketing. Waarom heeft Rebel Wilson het niet over vis of kip, maar over proteïne? Dat is zo’n nieuw buzz woord. Bij mijn Albert Heijn is er een heel proteïneschap, van pannenkoeken tot en met shakes. Dat zal wel goed zijn, denkt de klant, omdat ze dat nu overal zien. Maar proteïne is vooral goed als je heel intensief aan krachttraining doet, voor spieropbouw en spierherstel. Fabrikanten gooien nu overal proteïne in, en doen allerlei gezondheidsclaims die vaak niet op waarheid zijn berust.

Hetzelfde zie je ook met collageen nu, als nieuwe wondermiddel. Of haver. Echter, als je op een pak havermelk de ingrediënten checkt, zit er soms maar twee procent haver in. De rest is water. Je koopt dus behoorlijk duur water, met wat graan erin, omdat je favoriete celebrities en influencers het dagelijks – al dan niet gesponsord – drinken op sociale media…”

Openheid

Victoria Beckham hebben we overigens niet met havermelk gespot. Wel met flessen rode wijn, waar ook de nodige calorieën in zitten. Lekker, maar je zou denken dat La Beckham er verre van blijft… “Welnee”, besluit Natali. “Je kan mij niet wijsmaken dat Victoria al vijfentwintig jaar zo eet. Ja, ze is heel slank. Maar ze heeft met haar budget ook onbeperkt toegang tot personal trainers en plastisch chirurgen. Net als Beyoncé trouwens. Daar is wat mij betreft niks mis mee, maar ik mis echt de openheid en oprechtheid erover. Ze sporen hun fans aan tot soms absurde en eenzijdige mogelijk gevaarlijke diëten die vaak uit gebakken lucht bestaan, en die ze zelf waarschijnlijk niet eens volgen...”

Tekst: Agnes Hofman | Beeld: BrunoPress