Waarom de repen van Tony Chocolonely ongelijke blokjes hebben

Ben jij ook zo’n fan van chocolademerk Tony Chocolonely, maar vraag je je ook weleens af waarom de repen niet zoals ande...

Lees ook

Ben jij ook zo’n fan van chocolademerk Tony Chocolonely, maar vraag je je ook weleens af waarom de repen niet zoals andere chocoladerepen in normale blokjes zijn verdeeld? Het heeft dus niks te maken met het bevredigen van elk type ‘chocoladehonger’..

Slavernij

Het populaire chocolademerk bracht gisteren nog drie nieuwe smaken op de markt en ook deze zullen weer als warme broodjes over de toonbank gaan. De chocoladerepen zijn ooit bedacht door de Nederlandse journalist Teun van de Keuken die enkele jaren besloot onderzoek te doen naar de slavernij in de chocolade-industrie. Dat onderzoeksproject mondde uiteindelijk uit in het populaire chocolademerk. Om de slavernij in de chocolade-industrie tegen te gaan, besloot Teun samen met een team 100% slaafvrije chocolade op de markt te brengen. En vandaag de dag hoef je niet eens van chocolade te houden om te weten dat het één van de populairste chocolademerken in Nederland geworden is.

Symbolisch

Omdat Teun ontdekte dat Max Havelaar niet voor de volle 100 procent kan garanderen dat de cacaobonen slaafvrij zijn, veranderde het chocolademerk hun slogan naar “Samen maken we chocolade 100% slaafvrij,” waarmee ze aangeven wel zoveel mogelijk inspanningen te doen om boeren eerlijk te betalen en kindslavernij te verminderen, maar geen garantie kunnen bieden. De blokjes van de repen zijn ongelijk verdeeld als symbool om aan te tonen dat de inkomsten in de chocolade-industrie nog steeds ongelijk verdeeld zijn. Dus hoe lekker en fancy de chocoladerepen dus ook zijn, het verhaal erachter is toch wel erg triest

Lees ook: Frietjes met chocolade op de menukaart van McDonald’s

Bron: HLN.be, Tony Chocolonely Beeld: Istock

Laatste nieuws

Zie ook