Het eetdagboek van atlete Tessa van Schagen

Wat vindt de voedingsdeskundige ervan?

Lees ook

Atlete Tessa van Schagen (23) werd Europees kampioen op de 4X 100 meter. Ze rent in het estafetteteam met Dafne Schippers. Wat eet zij in een week?

GEWICHT: 62 Kilo
LENGTE: 1,69 M
MAAT: 36

MAANDAG
Ik sta om acht uur op met een kop koffie en begin daarna aan mijn eerste rustige work-out op de crosstrainer. Daarna maak ik thee en neem ik een bakje muesli, yoghurt en wat honing. Mijn lunch bestaat uit crackers met avocado en kipfilet. Als ik aan het einde van de middag honger krijg, drink ik een slowjuice-sapje van Frecious, voor de vitamines. Mijn avondeten bestaat uit kipfilet, rucola, cherrytomaatjes, paprika, groene pesto en een beetje pasta. Als ik die avond uitgeput thuiskom eet ik kwark met kersen, zodat mijn lichaam kan herstellen terwijl ik slaap.

DINSDAG
Eerst koffie en een bakje muesli met yoghurt en honing. Dan een sapje en als lunch salade van komkommer, wortel, paprika, tomaat, kipfilet en ei. Ik studeer psychologie en volg een college en bestudeer de lesstof. Mijn avondmaaltijd is hetzelfde als gisteren en ik sluit de dag af met een smoothie van kwark en zomerfruit uit de diepvries.

WOENSDAG
Wakker worden! Niet zonder mijn kop koffie en muesli met yoghurt en honing. Ik drink later op de ochtend nog thee en een slowjuice-sapje. Voor de lunch maak ik dezelfde salade als gisteren, maar ik vervang het ei door feta. Deze avond staat er niets op het programma en hang ik lekker op de bank met mijn vriend. Op het menu staat een kabeljauwburger, broccoli en een paar gebakken aardappelen in de schil. De dag sluit ik af met yoghurt en veel thee.

DONDERDAG
De dag begint weer met koffie en yoghurt met muesli. Om elf uur drink ik cappuccino en eet een Bastognekoek. Snoepen mag best ’ns. ’s Middags eet ik crackers met kipfilet en een gekookt ei. Mijn diner bestaat uit kipfilet, courgette, ui en paprika in sojasaus met een klein beetje rijst. Als ik thuiskom, meng ik kwark met wat appel en kaneel.

VRIJDAG
Drie keer raden wat ik deze ochtend weer eet als ontbijt… Yes! Yoghurt met muesli en een kop koffie. Ik drink nog een slowjuice, een cappuccino en ik eet een handvol druiven. Vandaag moet ik studeren. De lunch bestaat uit sla, komkommer, wortel, paprika, tomaat, kipfilet en feta. Als snack eet ik een handje cashewnoten, want daar ben ik gek op. Die avond maak ik beefreepjes en Japanse wokgroenten in oestersaus met quinoa.

ZATERDAG
Na mijn kop koffie eet ik de gebruikelijke yoghurt met muesli en honing. Mijn lunch is dezelfde salade als gisteren, alleen vervang ik de feta door een gekookt ei. Daarbij drink ik weer een slowjuice-sapje. Die avond vier ik de verjaardag van vrienden en gaan we uitgebreid barbecueën. Ik eet kipsaté, kippenpootjes, hamburger, sla en stokbrood. Lekker en gezellig.

ZONDAG
Vandaag is mijn rustdag, dus ik slaap uit. Als ontbijt bak ik pannenkoeken van banaan, havermout, ei en kaneel. Daarbij drink ik thee. Ik drink cappuccino en eet een appel. Daarna maak ik dezelfde lunch als gisteren en pak ik een slowjuice-sapje. Ik maak samen met mijn vriend een uitgebreide wandeling door het bos en ’s avonds maak ik zalm uit de oven met sperziebonen en gebakken aardappelen in de schil.

Hoe gezond eet zij?

Anouk de Vries, diëtiste en leefstijlcoach bij Sportief Bedrijf in Amsterdam: “Het valt me op dat je, op het ontbijt na, veel varieert in je eetpatroon. Dat is voor jou als topsporter belangrijk. Maar met name op de trainingsdagen zou ik adviseren om iets meer koolhydraten te eten. Veel trainen en weinig koolhydraten binnenkrijgen gaat ten koste van je spierkwaliteit. Dat lijkt me voor jou als sporter niet wenselijk. Neem daarom af en toe een plakje bananenbrood of een mueslireep met zo min mogelijk suiker. Ook direct na een inspanning.”

Reactie Tessa: “Ik eet weinig koolhydraten omdat ik op mijn ideale wedstrijdgewicht wil komen. Koolhydraten zijn voor mij als sprinter niet heel belangrijk, want ik wil zo licht en sterk mogelijk zijn. Eiwitten zijn daarom vooral essentieel. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk mineralen en vitaminen binnen te krijgen om gezond te blijven.”

Lees ook: Het eetdagboek van presentatrice Eva Koreman

Laatste nieuws

Zie ook