slogan

De oppositie: 'Aan de loonkloof moet je zélf iets doen'

Merel van der Wouden (32) helpt vrouwen bij de onderhandelingen over hun salaris. “Je moet opkomen voor wat je waard bent.”

Tegenvoorstel

“Het begint er eigenlijk al mee dat vrouwen veel vaker dan mannen akkoord gaan met het eerste salarisvoorstel. Of je nu in een salarisonderhandeling zit of als zelfstandige een prijs afspreekt met een opdrachtgever: vrouwen doen minder vaak een tegenvoorstel. We hebben onszelf wijsgemaakt dat we ons eerst moeten bewijzen voordat we meer geld vragen. Wat ook niet meehelpt is dat wij een nee zien als een stop van de onderhandeling, terwijl mannen een nee juist zien als het startsein om te onderhandelen. Vervolgens zou je denken dat we daarna dan wel om salarisverhoging vragen. Maar nee, ook dat doen we minder snel dan mannen.

Natuurlijk is het te kort door de bocht om te stellen dat het allemaal aan ons ligt. Het is helaas bewezen dat er nog steeds gender issues zijn waardoor vrouwen minder vaak een salarisverhoging krijgen en het salaris ook minder hoog is dan van mannelijke collega’s met dezelfde functie. Dat moet veranderen. Maar zelf kunnen we er ook iets aan doen. Ook wij hangen vaak een hoger prijskaartje aan een man dan een vrouw. Het is ons blijkbaar zo aangeleerd dat we een harde wake-upcall nodig hebben om hiervan af te stappen. Wij moeten onszelf én andere vrouwen op de waarde schatten die we verdienen. Heb je een managementfunctie, vergeet dan ook niet in andere vrouwen te investeren zodat zij ook hogerop komen. We hebben meer vrouwelijke rolmodellen nodig en die kunnen we zelf creëren. Maar terug naar de salarisonderhandelingen en de veelgemaakte fouten door vrouwen.

Coachingssessies

Een interessant onderzoek over salarisverhoging uit het boek Strategisch Onderhandelen voor Vrouwen laat duidelijk het verschil tussen de denkwijze van mannen en vrouwen zien als het om dit onderwerp gaat. Op de vraag: ‘Wat zou je doen als je meer zou willen verdienen?’ antwoorden de vrouwen met ‘meer uren maken’. Terwijl mannen simpelweg komen met ‘mijn tarief verhogen’. Het is duidelijk dat wij onszelf te kort doen door te denken dat we eerst nóg harder moeten werken om meer salaris te krijgen. Die denkwijze moet veranderen. En dat kunnen we alleen zelf doen. Ik merk het ook in de coachingssessies die ik heb met verschillende vrouwen. Zo sprak ik een succesvolle zakenvrouw die bevorderd werd en daarvoor maar 3 procent salarisverhoging kreeg. Zij zei het wel te begrijpen, want ‘ik moet het toch nog waarmaken’. Nee, je bent gevraagd voor een promotie. Dit betekent dat jouw leidinggevende denkt dat jij geschikt bent. Die denkwijze was echt een eyeopener voor haar. Vrouwen zijn er vatbaar voor om er strategisch in te trappen. Ook ik maak op dit gebied nog weleens fouten, ook al weet ik wat de valkuilen zijn. Zo werd ik laatst op mijn een-op-een-coachingstarieven aangesproken. Die zijn eigenlijk nogal aan de lage kant. Ik help vrouwen meer geld te verdienen, zij gaan er zo’n 1500 euro op jaarbasis op vooruit. Terwijl ze mij daar 300 euro voor betalen. Mijn tarieven gaan dus ook omhoog. En dat stemmetje dat zegt ‘ik ben startend en moet me nog bewijzen’, daar luister ik niet meer naar.”

Wat ben jij waard?

“Het is goed dat we beseffen dat wij vrouwen een achterstand hebben, en dat we hier zélf iets aan kunnen veranderen. Ga dus dat gesprek aan en wees goed voorbereid. Een van de redenen die ik vaak hoor waarom een gesprek om salarisverhoging geen resultaat oplevert, is door onzekerheid niet meer weten wat je moet zeggen. Door goed je research te doen en precies te weten wat jouw marktwaarde is, voorkom je dit. Payscale.com is een database met 54 miljoen werkprofielen. Zoek het profiel dat met jou matcht en je krijgt een goed beeld van wat jij waard bent. Let niet alleen op de functieomschrijving, maar ook op het aantal jaar werkervaring en gevolgde cursussen. Beantwoord vervolgens vooraf voor jezelf de volgende vraag: wat wil jij verdienen, wat ben jij waard en waarom? Op die manier kun je in het gesprek een betere onderbouwing geven dan ‘mijn collega verdient dit ook’. En is een verhoging op dat moment niet mogelijk, stel dan voor om binnenkort weer een gesprek te plannen. Spreek af waarop jij beoordeeld kunt worden. Dan weten beide partijen ook meteen waar ze aan toe zijn. En bedenk ook: hoeveel jij waard bent, is niet alleen in geld uit te drukken. Vaker thuiswerken of kortere werkdagen kunnen ook waardevol zijn. En niet onbelangrijk: geloof in jezelf. Je kunt alleen iets overbrengen als je overtuigd bent van je eigen punt. Dat is terug te zien aan je lichaamshouding en te horen aan je toon. En ben je er toch van overtuigd dat je eerst nog wat punten moet waarmaken voordat je voor een hoger salaris in aanmerking komt, schrijf dan eens op wat je allemaal al hebt gedaan. Door te focussen op wat je al hebt gerealiseerd, besef je pas hoe goed je bezig bent. We zijn snel geneigd om alles maar als normaal te zien. Negen van de tien keer zie je dan in dat je die salarisverhoging wel degelijk verdient.”

Open over geld

“Zorg er altijd voor dat de afspraken op papier staan. Dat hoeft niet heel formeel. Een mailtje met iets in de trant van: ‘Fijn dat we net dit en dat hebben besproken. Ik heb zin in onze samenwerking.’ Daarmee ben ik zelf ooit de fout ingegaan. Ik kon niet aantonen dat wij afspraken hadden gemaakt, want het stond niet op papier. Toen onze sectie ophield te bestaan en ik vroeg naar de afgesproken compensatie, zei mijn coach dat we dit nooit hadden afgesproken. Helaas is me laatst iets soortgelijks gebeurd. Ik ben goed van vertrouwen, en het leek me niet nodig om een contract te maken voor een coachingssessie voor vijf personen. Er kwamen er vier niet opdagen. Als je nu bij mij een groepscoachingssessie reserveert, koop je vooraf een ticket. Dat werkt. Grappig genoeg heeft het feit dat wij vrouwen hulp nodig hebben bij onderhandelen ervoor gezorgd dat ik werk heb. Ik ben altijd open geweest over mijn eigen salarisonderhandelingen, wist goed hoe ik het aan moest pakken. Daardoor vroegen vriendinnen regelmatig mijn hulp. Zo merkte ik dat er steeds meer vraag naar was en kwam ik op het idee om hier mijn zaak van te maken. Ik werkte als consultant in de bankenwereld vol oude mannen en was daar op uitgekeken. Ik wilde mensen helpen, iets goeds doen voor de wereld. Aan de succesverhalen van mijn cliënten te horen, lukt dat gelukkig.”

Tekst: Kim Buitenhuis Beeld: iStock