C&A lanceert nieuwe collecties met belangrijke boodschap

Grazia was bij de lancering.

Aangezien de bewuste consument steeds meer streeft naar een milieuvriendelijke levensstijl, is C&A hard op weg om duurzaamheid het nieuwe ‘normaal’ te maken.

Op een donderdagavond in november, in het koude Warschau, presenteert C&A hun Spring/Summer 2020-collectie: een prachtige show die het gevolg van de toenemende bewustwording van duurzaamheid en het belang van de zorg voor ons milieu laat zien.

Meer dan 200 influencers en mensen uit de fashion wereld kwamen bijeen in Fort Legionów: een historisch gebouw gelegen in het midden van de prozaïsche, blok-achtige architectuur van het moderne Warschau en in de stille gekleurde oude binnenstad. De binnenplaats was getransformeerd tot een magische urban weide, die later gebruikt werd als C&A’s runway. Wanneer Grazia voor de show op de set arriveert, is de crew nog druk bezig met planten en ander groen rondom de catwalk. Ook worden er kleine witte bloemen geplaatst, wordt het gras gesproeid en worden de muren versierd met planten met grote bladeren.

Wanneer de show begint, stuurt C&A een outfit met dramatische drapering, vrouwelijke bloemenprints en ruffles de catwalk op, oftewel: de city-slick. Ook de Ladies Premium-lijn maakt een diepe indruk met de door de jaren ’80 en ’90 geïnspireerde power shoulders. Verschillende items uit iedere C&A-collectie, zoals het roze broekpak, zijn gemaakt van gerecyclede materialen, natuurlijke vezels en/of biologisch katoen.

“De collecties verwijzen naar het toenemende belang van duurzaamheid in de samenleving en de industrie, evenals het belang van de kleine dingen die mensen kunnen doen om een verschil te maken en om een bewuster leven te leiden”, vertelt Brigitte Danielmeyer, C&A’s director of buying voor de damesafdeling.

Eco-bewustzijn is echter niets nieuws voor C&A. Het merk is al lange tijd bezig met initiatieven die zullen helpen bij de bescherming van onze ecosystemen en tegelijkertijd waardig werk voor hun medewerkers bieden. “C&A is altijd een pionier op het gebied van duurzaamheid geweest.” Danielmeyer zet het gesprek voort vanuit een klein hoekje in de kleedkamer achter de schermen. “We doen veel meer dan mensen weten. We moeten dit meer naar buiten brengen, want we hebben er zoveel over te vertellen.”

Terwijl de gasten door het fort heen wandelen, worden in verschillende ruimtes verschillende collecties tentoongesteld, zodat de pers en influencers de kwaliteit van de collectie van dichtbij kunnen zien. Zo zijn bijvoorbeeld sommige items uit de C&A’s swimwear-lijn gemaakt van maar liefst 80 procent gerecycled nylon.

De stof van de swimwear-collectie is dik, de silhouetten hebben hoge tailles en de kleurenmix van mosgroen en okergeel is prachtig. Doordat het duurzamer en ook nog eens stijlvol is, is een bikini of badpak uit C&A’s swimwear-collectie een musthave voor in je koffer komende zomer.

Voor Neale Pickering, Senior Design Manager van C&A’s Clockhouse-lijn, is zijn grootste trots toch wel de denim creaties van zijn team. “We hebben ons hierbij laten inspireren door de jaren ’80 en ’90, en ook hier zijn sommige items gemaakt van gerecycled katoen”, vertelt hij aan Grazia. Sterker nog: C&A blijkt ’s werelds grootste koper van gecertificeerd biologisch katoen, iets wat ons verteld wordt tijdens een kijkje backstage. Bijna de helft van het katoen dat het merk in 2018 produceerde, is biologisch katoen, ook wel bekend als: Better Cotton.

Elk jaar blijft het bedrijf streven om zoveel mogelijk van hun kledingstukken te produceren op een zo milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde manier. Interessant is dat op basis van hun Global Sustainability Report, dat in juni werd uitgebracht, maar liefst 1 miljard kubieke meter aan water (te vergelijken met 400.000 gevulde zwembaden die worden gebruikt voor de Olympische Spelen) en 116.000 ton aan CO2-uitstoot (te vergelijken met de CO2-uitstoot van maar liefst 70.000 personenauto’s) werd bespaard.

C&A was ook de eerste fashion retailer ter wereld die een jeans produceerde met het Cradle to Cradle Certified™ ‘gold level’ certificaat. Wanneer je een C&A-winkel binnenstapt, zijn de duurzamere items te herkennen aan een #WearTheChange kaartje.

C&A handelt niet op korte termijn”, benadrukt Danielmeyer. “Dit bedrijf bestaat sinds 1841 en staat erop om de komende jaren de industrie te veranderen voor de komende generaties.”

Misschien dat C&A in het verleden wat stiller is geweest in het verspreiden van hun boodschap, maar let maar op: ze benadrukken nu volop hoe belangrijk het is dat duurzaamheid ’the new normal’ en onderdeel van onze levensstijl moet worden.

C&A’s Ladies en Ladies Premium-collectie is vanaf maart 2020 te koop in alle C&A-winkels en online. De Clockhouse-collectie is vanaf deze maand al te koop.

Fotografie: Steven Popovich, Creative Direction Dané Stojanovic, Words Jessica Bailey

Laatste nieuws