Geen artiest won ooit zoveel prijzen tijdens een uitreiking van de BRIT Awards. RAYE pakte er zes, onder andere voor Beste Album en Artiest van het Jaar. Wie is deze Britse singer-songwriter die eerder voor Beyoncé schreef?
Ze maakte vorig jaar pas haar officiële entree in de muziekwereld met haar debuutalbum My 21st Century Blues. Niet dat de 26-jarige RAYE een totaal onbekende was, want ze was al eerder te horen op By Your Side van Jonas Blue en You Don’t Know Me van Jax Jones. En o ja, ze schreef het openingsnummer Bigger voor Beyoncé’s The Lion King-album, maar ook hits voor artiesten als Khalid, Madison Beer, Hailee Steinfeld en Little Mix.
Eigen baas
Anyway, nu kiest RAYE voor zichzelf en dat leverde haar meteen zes prijzen bij de BRIT Awards op, onder andere voor Beste Album, Song van het Jaar, Artiest van het Jaar en Beste Nieuwe Artiest. Het grootste muzikale talent van dit moment, wiens sound een beetje doet denken aan Amy Winehouse, nam de beeldjes aan zonder valse bescheidenheid. “Ik heb de controle, ik ben mijn eigen baas”, zei ze. Om meteen ook maar een lans te breken voor de rechten van songwriters. “Ze verdienen betere royalty’s als liedjes grote prijzen winnen”, sprak ze.
Muziektalent
Rachel Agatha Keen, zoals de zangeres echt heet, werd geboren in Londen en ging op haar veertiende naar de BRIT School, een opleiding voor muziektalent gelinkt aan de BRIT Awards. Ze stopte er echter na twee jaar al mee, omdat ze vond dat de school haar beperkte in haar creatieve vrijheid. Hoewel ze al op jonge leeftijd voor andere artiesten ging schrijven, werd haar eigen muzikale talent niet direct opgemerkt. Haar eerste platenlabel weigerde, ondanks een contract voor vier albums, jarenlang haar debuutplaat uit te brengen.
Bevrijd
RAYE beëindigde de deal en bracht zelf het nummer Escapism uit, dat viral ging en in no time miljoenen streams had. “Ik kan haast niet uitleggen hoe bevrijd ik me voelde”, zei ze. “Ik trek nu mijn eigen plan en vertel mijn eigen onbeschaamde waarheid. Ik ben klaar met de brave popster zijn. En het kan me niets meer schelen wat mensen daarvan vinden.” Het resultaat is een authentiek album met elementen van pop, R&B, blues en dancehall. Dansbaar, maar ook met een diepere laag door haar teksten waarmee ze weet te raken.
Misbruik
Zo staat er het liedje Ice Cream Man op, een rauwe song over seksueel misbruik in de muziekbusiness. “Dit is het moeilijkste nummer dat ik ooit heb gemaakt. Toch zing ik het, omdat ik me weer krachtig wil voelen.” In een ander nummer, Body Dysmorphia, zingt ze over de eetstoornis waar ze tegen vocht. “Het helpt mij om mijn woorden op papier te zetten. Ik weet niet hoe ik met dingen die zijn gebeurd in mijn leven had moeten dealen als ik mijn muziek niet had gehad.”
Tekst: Jill Waas | Beeld: NL Beeld