doDisplay('div-gpt-ad-GraziaNL_below_menu_allpages');
@media (max-width: 679px){#fig-60fca7f64add5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fca7f64add5 img{#fig-60fca7f64add5 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-60fca7f64add5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fca7f64add5 img{#fig-60fca7f64add5 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

Mascha Feoktistova laat zich uit over huiselijk geweld

Mascha Feoktistova: 'Ik kreeg een keer per ongeluk twee keer de kerstcollectie ter waarde van vijfduizend euro'

Mascha vertelt in haar nieuwste column over gratis spullen die ze toegestuurd krijgt, én waarom ze veel van die pakketjes niet meer accepteert.
doDisplay('div-gpt-ad-GraziaNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-60fca7f64b9aa img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fca7f64b9aa img{#fig-60fca7f64b9aa img.lazyloading{width: 470px;height: 0px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-60fca7f64b9aa img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fca7f64b9aa img{#fig-60fca7f64b9aa img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60fca7f64b9aa img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fca7f64b9aa img{#fig-60fca7f64b9aa img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60fca7f64b9aa img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fca7f64b9aa img{#fig-60fca7f64b9aa img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Mascha

Mascha Feoktistova (34) is influencer en ondernemer. Ze vlogt samen met haar man Gregor op de YouTube-kanalen Beautygloss en Vloggloss en ze schreef drie boeken. In juli 2020 werd ze de moeder van dochter Mila.

doDisplay('div-gpt-ad-GraziaNL_in-content_top_article');

Gratis spullen

"Mensen vragen me vaak hoeveel gratis spullen ik krijg opgestuurd. Voorheen waren dat minimaal vijf pakketjes per dag. Daarvan waren er misschien een of twee van merken die ik ken, maar ook veel pakketjes van bedrijven waar ik nog nooit van had gehoord. Bijvoorbeeld Poolse deodorantmerken, waarvan ik dacht: hoe komen jullie in godsnaam aan mijn adres?"

"Toen ik net begon, was het heel leuk om gratis producten te krijgen. Maar al snel ontdekte ik: niets is voor niets. Ze wilden er altijd gratis advertentieruimte voor terug, en vaak volgde kort erna een mailtje of ik er nog iets mee ging doen. Soms was het nog wat dwingender: 'Wanneer komt het in je vlog; waar blijft het?' Rot op, ik had toch helemaal niet om die spullen gevraagd?"

"Ik had op een gegeven moment een kantoor met twee meisjes puur om al die pakketjes te managen; het leek wel een uitpakservice. Ik kreeg soms exclusieve parfums van vierhonderdvijftig euro opgestuurd. En ik heb weleens van een luxe beautymerk per ongeluk twee keer de kerstcollectie ter waarde van vijfduizend euro gekregen. Het erge was: het merendeel van alle spullen die ik toegezonden kreeg, kon ik helemaal niet gebruiken. Dan viste ik er drie producten uit en de rest belandde in grote dozen die naar vriendinnen, familie of goede doelen gingen."

"Ik heb weleens van een luxe beautymerk per ongeluk twee keer de kerstcollectie ter waarde van vijfduizend euro gekregen."

Mascha

Reizen

"Ik reisde in die tijd veel en op een gegeven moment vond ik zelfs een boos briefje in de bus van mijn postbode: niet bestellen als je nooit thuis bent! Ik wilde me niet steeds verplicht voelen om producten te laten zien in mijn vlogs. Ik ben dan een dief van mijn eigen portemonnee, want die bedrijven kunnen óók bij me adverteren. Verder voelde ik me steeds meer bezwaard over de grote impact die al die pakketjes hebben op het milieu. Ik heb toen besloten om niets meer aan te nemen wat ik random opgestuurd krijg."

"Zelfs tegen een groot merk als Dior heb ik met pijn in mijn hart gezegd: “Nee dankjewel, ik hoef het niet.” Soms mailen ze me over iets dat echt bij me past, dan laat ik het wel opsturen. Het is natuurlijk anders wanneer een merk waarmee je samenwerkt of een hechte band hebt vraagt of ze hun nieuwe product mogen opsturen om uit te proberen of dat je een doos met kleding krijgt die je toch niet draagt. Ik bedoel het niet ondankbaar, maar er is al zoveel verspilling en het voelt niet goed om continu spullen aan te nemen. Geloof me, als ik echt iets wil hebben, koop ik het zelf wel... dat is toch veel leuker?"

doDisplay('div-gpt-ad-GraziaNL_in-content_bottom_article');