Unilever schrapt het woord ‘normaal’ van hun schoonheidsproducten en neemt afscheid van Photoshop

Het woord 'normaal' verdwijnt van alle verpakkingen.

Een verandering die eigenlijk al véél eerder had moeten gebeuren: Unilever gaat haar reclamebeleid en een groot aantal verpakkingen aanpassen. Het woord 'normaal' verdwijnt van honderden producten en ook wordt er niet meer gesleuteld aan de lichamen van modellen.

Wereldwijd

De levensmiddelen- en beautygigant Unilever liet aan persbureau Reuters weten dat het om een wereldwijde aanpassing gaat. Dit komt voornamelijk door de ophef die meerdere keren ontstond na een reclamespotje van een merk van Unilever. Zo was in een advertentie van Dove destijds te zien hoe een zwarte vrouw haar t-shirt uittrok, waarna het lichaam van een witte vrouw tevoorschijn kwam.

Deze reclame werd als racistisch bestempeld en uiteindelijk trok Unilever de advertentie terug. Maar daar bleef het niet bij, ook in India werd kreeg een product enige tijd geleden een andere naam, aangezien de vorige naam de indruk wekte dat een donkere huid minderwaardig zou zijn.

Inclusiviteit

Genoeg redenen voor veranderingen dus. En hierom besloot Unilever van een flink aantal producten het woord 'normaal' te verwijderen van verpakkingen. Bij haarproducten wordt voortaan de kleur van het haar gebruikt en bij huidproducten wordt 'normaal' vervangen door 'rehydraterend'. Ook worden beelden in reclamespotjes niet meer gephotoshopped.

Unilever wist aan Reuters te vertellen dat hiermee het probleem niet volledig wordt opgelost, maar het een eerste stap is naar verandering. “We beseffen dat we door alleen 'normaal' te verwijderen, het probleem niet oplossen. Maar we geloven wel dat het een belangrijke stap is naar meer inclusieve beautyproducten.” Hear, hear!

Bron: Unilever | Beeld: Unsplash

Laatste nieuws