‘Als de buurvrouw het draagt, dan is het goed…’

Als je ontwerper Claes Iversen vraagt waar hij echt klaar mee is, dan zijn het modeblogs en it-bags. Alles lijkt op elka...

Als je ontwerper Claes Iversen vraagt waar hij echt klaar mee is, dan zijn het modeblogs en it-bags. Alles lijkt op elkaar. “Als de buurvrouw het draagt, dan is het goed…” De Nederlandse vrouw mag avontuurlijker van hem worden. En daar heeft hij wel wat tips voor.

Tekst: Maaike van den Haak

Iedereen een baard

“Mainstream…” Hij spuugt het woord nog net niet uit. Claes Iversen oogt casual – denim shirt, witte sneakers – en ontspannen in zijn eigen atelier, maar het onderwerp gaat hem duidelijk aan het hart. “Alles is zo mainstream tegenwoordig. Zo vlak. Iedereen draagt hetzelfde. Top tot teen Zara. Jonge meiden zijn soms twee jaar aan het sparen – vragen elke verjaardag geld voor een Chanel-tas. Die iedereen al heeft. Durf eens iets anders te dragen.” Bij mannen ziet hij precies hetzelfde gebeuren: “Eerst was er één iemand met een baard, nu heeft zo’n beetje elke man er een. Nederlanders voelen zich daar blijkbaar veilig bij: Oké, heb ik een baard? Dan is het goed.”

Iedereen een blog

Dat alles zo mainstream is, komt volgens Iversen ook door de huidige blogcultuur. “Iedereen heeft tegenwoordig een blog, en je ziet op elke modeblog precies hetzelfde. Ik heb daar echt een issue mee. Natuurlijk zijn er ook goede bloggers, maar in principe kan je zonder enige kennis een blog beginnen. Omdat die blogs zo enorm veel bekeken worden, zijn er meisjes die ineens beroemd zijn. Een beetje vergelijkbaar met Idols. En die meiden willen dan betaald worden om front row bij een show te zitten. Beroemd zijn is overschat. Ik geloof juist heilig in opleiding, in leren en dan laten zien wat je waard bent. Bijvoorbeeld al die hardwerkende studenten op het conservatorium.”

Investeer in anders

Zelf heeft hij ook hard moeten werken om te komen tot zijn huidige succes. Al heeft hij naar eigen zeggen nog een lange weg te gaan. “We zijn geen Dior waar je met zestig man aan één collectie werkt.” Toch mag hij inmiddels Carice van Houten, Ilse de Lange, Wendy van Dijk en Máxima tot zijn klanten rekenen.

Zijn boodschap voor de Nederlandse vrouw is duidelijk: meer vakmanschap en minder eenheidsworst graag. Maar hoe word je dat, minder mainstream? “Durf eens iets te kiezen wat een beetje anders is. Ga op zoek naar nieuwe merken, andere winkels. Investeer in een mooie rok van een jonge ontwerper bijvoorbeeld. Als je niet hetzelfde koopt als iedereen, kom je vaak ook bij iets duurdere maar duurzamere mode uit.” Om er lachend aan toe te voegen: “Heb je gelijk weer een prima bestemming voor je Chanel-spaargeld.”

Beeld: Getty, Peter Stigter

Laatste nieuws