Waarom je geen banaan als ontbijt moet eten

Wait what?
Waarom je geen banaan als ontbijt moet eten

Een banaan lijkt het perfecte ontbijt voor alle lazy girls onder ons of voor iedereen die niet van een groot, uitgebreid ontbijt houdt. Maar dat valt vies tegen. Dr. Daryl Gioffre stelt dat bananen zelfs één van de slechtste ontbijtopties zijn.

Wait what?

Hoewel de gele vrucht onder andere veel kalium, magnesium en vezels bevat, zit het ook boordevol suikers. En daar gaan we de mist in, volgens Dr. Gioffre. “Bananen geven je een snelle energieboost, maar je krijgt ook even snel weer een middagdipje.” Daar komt ook nog bij dat de suiker die in een banaan zit, verzurend werkt, met een ontregelde spijsvertering als gevolg. En als je darmflora niet optimaal werkt, dan zal je op termijn gewicht bij krijgen zonder dat je goed beseft van waar het komt.

Lees ook: Waarom jus d'orange vies smaakt als je net je tanden hebt gepoetst

Geen bananen meer

Dat betekent echter niet dat je ze helemáál links moet laten liggen. Als je ze op de juiste manier combineert, haal je er wel al het goeds uit. Volgens Dr. Gioffre moet je bananen liever niet alleen eten en ook niet na een maaltijd. Maar een combinatie met gezonde vetten en kruiden kan het verzurend effect en de schommeling in je bloedsuikerspiegel juist voorkomen. Kies bijvoorbeeld voor een combinatie met kaneel, amandelboter, chiazaad of lijnzaad.

Bron: HLN, Beeld: IStock

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails', container: 'taboola-below-article-5f2bf9a468212', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });