Je leest het ’t eerst op Grazia.nl

Smells like succes: wat is het geheim van celeb parfums?

Menig celeb verdient een aardig zakcentje bij met hun parfumlijn.

Ariana Grande, Shakira, Britney Spears en Jennifer Lopez spekken hun bankrekening niet alleen met hun muziek, ze verdienen ook een aardig zakcentje met hun parfumlijnen. Hoe? Grazia ontrafelt het geheim van celebrity-geuren.

We gaan terug naar het jaar 2002. Het tijdperk van glimmende, zoete lipgloss en potlooddunne wenkbrauwen. Jennifer Lopez bestormde de hitlijsten met onder andere Jenny from the Block en ze lanceerde haar eerste parfum: Glow. Dat laatste bleek een gouden zet, want de frisse mix van sinaasappel, jasmijn en muskus werd het best verkochte parfum van dat jaar en het eerste iconische celebrity-parfum was een feit.

Nieuwe markt

Strikt genomen was Elizabeth Taylor de eerste celeb met een eigen parfum. Zij lanceerde in 1987 Passion, in samenwerking met Elizabeth Arden. Volgens haar biografen verdiende Taylor meer met haar parfums dan met haar acteerklussen. Toch is Jennifer Lopez’ Glow uitgegroeid tot hét schoolvoorbeeld van een succesvol celeb-luchtje. Het begin van de zero’s waren de piekjaren van het merk J.Lo: ze lanceerde een kledinglijn, accessoireslijn en badmode-lijn. Toen ze ook nog een parfum aankondigde, verwachtte men er niet veel van. Maar de criticasters were wrong. Jennifer verdiende met Glow alleen al in het eerste jaar maar liefst honderd-miljoen dollar. Ka-ching, een nieuwe markt was aangeboord.

Inmiddels staat de teller van J.Lo’s parfums op 32 en schudde deze slimme zakelijke zet van Jennifer ook andere Hollywoodsterren wakker. Popprinses Britney Spears – inmiddels goed voor 42 parfums – kon niet achterblijven en bracht in 2004 Curious uit. Ook reality icon Paris Hilton rook geld en bracht hetzelfde jaar haar eerste parfum uit, heel toepasselijk Paris Hilton gedoopt. Inmiddels heeft La Hilton meer dan dertig parfums uitgebracht en is het al jaren haar grootste bron van inkomsten. Veel andere grote namen zijn Jennifer Lopez ook de perfume bizz in gevolgd, denk aan Ariana Grande, Shakira, Rihanna en Billie Eilish.

Catchy flesjes

Maar hoe kan het dat iedereen zijn portemonnee trekt voor een celeb-geurtje? Eigenlijk heel simpel. Het merendeel van de celebrity-parfums is betaalbaar en toegankelijk en boort hierdoor een geheel nieuwe markt aan, namelijk tieners die voorheen niet echt geïnteresseerd waren in high-end geuren. Celeb-parfums zijn over het algemeen geen complexe, baanbrekende geuren, maar gewoon fris en fruitig en verpakt in catchy flesjes die schappelijk zijn geprijsd. Slimme marketing dus, en ook daar heeft menig ster een streepje voor. Want wie kan nou beter een buzz creëren rondom een nieuwe geur dan iemand waarvan miljoenen fans toch al willen weten wat ze allemaal uitspoken? Zo was het duistere Eilish Eau de Parfum van Billie Eilish in enkele uren uitverkocht en beweerde Lady Gaga zelfs dat haar Fame-geur ‘blood and semen’ bevatte... Of dat echt zo was, valt te betwijfelen, maar de geur vloog wel de toonbanken over. Misschien wel het allerbelangrijkste: met het kopen van een parfum dat gelinkt is aan je favo celebrity, kom je een stapje dichter bij je idool en kan je een beetje proeven van diens levensstijl.

Andere boeg

Ook de wereldster du moment, Beyoncé, heeft haar eigen parfumlijn, al pakt ze het wel iets anders aan dan haar conculega’s. In 2010 bracht ze Heat uit, dat toen nog voor slechts 39 dollar te koop was bij Amerikaanse warenhuizen als Macy’s. Dit succesparfum werd vorig jaar tijdens haar Renaissance World Tour opnieuw geïntroduceerd. Kosten? 160 dollar per flesje en exclusief verkrijgbaar via haar website. Hiermee gooit ze het duidelijk over een andere boeg dan Britney en Paris. Waar zij met hun geurtjes blijven richten op een jongere doelgroep – door ze zoet en goedkoop te houden – richt Beyoncé zich overduidelijk op haar ouder wordende fans, die inmiddels ook een veel beter gevulde portemonnee hebben. En dat legt queen B geen windeieren, want inmiddels is haar Heat het meest succesvolste celeb parfum ooit. Yes, Beyoncé runs the world, again.

Tekst: Lise Steegmans | Beeld: NL Beeld