Je leest het ’t eerst op Grazia.nl

Heftig: 1 op de 5 vrouwen zou 5 jaar van leven opgeven voor ideaal uiterlijk

Kunstmatige intelligentie is de grootste bedreiging voor representatie van echte schoonheid.

Cannes Broker screening NG

Na een half uurtje scrollen op Instagram, kun je je soms best even onzeker voelen. Al die knappe mensen, met perfect haar of een glowy skin kunnen ons weleens het gevoel geven dat we niet goed genoeg zijn. Het toekomstbeeld wat betreft dit 'perfecte' uiterlijk ziet er niet heel rooskleurig uit en dat is te wijten aan kunstmatige intelligentie.

Artificial Intelligence

Eerder hadden we altijd Photoshop waar we ons druk om maakten, maar tegenwoordig gaat de technologie nog een stuk verder. Met artificial intelligence lijken de mogelijkheden eindeloos. Perfecte huidjes en volmaakte lichamen met de juiste proporties zijn allemaal op een schermpje te creëren. Vanwege dit soort beelden zeggen ruim 8 op de 10 Nederlandse vrouwen en meisjes dat ze online zijn blootgesteld aan schadelijke content op het gebied van beauty. Met de verwachting dat in 2025 maar liefst 90% van de online content door AI gegenereerd zal zijn, zal dit probleem alleen maar groter worden.

Dove wil het bewustzijn van de impact op de mentale gezondheid van deze vrouwen vergroten met hun nieuwe campagne The Code. In die campagne doen ze de belofte nooit gebruik te maken van kunstmatige intelligentie in hun advertenties. Door zelf echte vrouwen en echte schoonheid te vertegenwoordigen, hoopt Dove anderen te inspireren om echte schoonheid beter te vertegenwoordigen binnen het gebruik van kunstmatige intelligentie.

The Real State of Beauty

Dove's wereldwijde rapport, 2024 The Real State of Beauty schetst hoe groot het probleem eigenlijk is. Maar liefst 40% van de Nederlandse vrouwen is bereid een jaar van hun leven op te geven om hun ideale schoonheid of lichaam te bereiken. Sterker nog, zelfs 21% geeft aan maar liefst vijf jaar korter te willen leven om dit doel te behalen. Schokkende cijfers, vinden wij.

Schoonheidsidealen veranderen met de jaren, en trends komen en gaan. Ooit waren daar ineens de curves van de Kardashians, om maar het meest voor de hand liggende voorbeeld te noemen. Door filters en andere editingprogramma's wordt er online en op socials en onrealistisch beeld van schoonheid geschetst. De lijst met schoonheidsidealen lijkt alleen maar langer te worden. Momenteel voelt zelfs 1 op de 3 Nederlandse vrouwen de druk om iets aan hun uiterlijk te laten veranderen. Zelfs als ze weten dat het nep is of door AI gegenereerd. Bijna de helft van de vrouwen (48%) en meisjes (42%) voelen zelfs de druk om cosmetische ingrepen te ondergaan naar aanleiding van digitale uitingen en influencers. 

Campaign for Real Beauty

Dove voert al 20 jaar lang campagne voor het promoten van echte schoonheid. Dat heeft al eerder prachtige campagnes opgeleverd, zoals de film Dove Real Beauty Sketches. In dit filmpje werd pijnlijk duidelijk dat wij veel strenger voor onszelf zijn dan nodig is. Een forensisch tekenaar schetste vrouwen die hun uiterlijk omschreven, zonder dat hij ze kon zien. Wanneer de vrouwen de tekeningen zagen, bleek hun zelfbeeld compleet anders dan hoe ze er daadwerkelijk uitzien.

The Code

De nieuwste campagne The Code weerspiegelt de impact van artificial intelligence op onze schoonheidsidealen. Ook gaat hier in op de impact die Dove's jarenlange campagnevoering heeft gehad om dit beeld ten goede te veranderen. "Bij Dove streven we naar een toekomst waarin vrouwen kunnen beslissen en verkondigen hoe echte schoonheid eruitziet – niet algoritmen. Terwijl we navigeren door de kansen en uitdagingen die gepaard gaan met nieuwe en opkomende technologie, blijven we ons inzetten om echte schoonheid te beschermen, te vieren en te verdedigen. De belofte om nooit AI te gebruiken in onze advertenties is slechts één stap. We zullen niet stoppen totdat schoonheid een bron van geluk is in plaats van angst, voor elke vrouw en elk meisje", zegt Alessandro Manfredi, CMO bij Dove.

Bron: Dove | Beeld: NL Beeld