We kunnen ons goed voorstellen dat het nogal frustrerend is als je restaurantgasten wel reserveren, maar vervolgens niet op komen dagen. Toch gebeurt het overal en is er vaak weinig tegen te doen. De baas van het Bully’s Restaurant in Wales, Russell Bullimore, dacht er anders over. Wat hij deed, zorgde voor een storm van kritiek op social media...
Openbaar
Toen voor de zoveelste keer iemand had gereserveerd bij de man, maar vervolgens niet kwam opdagen, had Russell er schoon genoeg van. Hij besloot om die reden de gegevens van de vrouw - die niet opkwam dagen - openbaar te maken op social media. Hij deelde de naam, het e-mailadres én het mobiele telefoonnummer van de vrouw op zijn Twitterprofiel. "Vanaf nu maak ik iedereen die niet komt opdagen hier bekend", plaatste hij bij zijn post.
Stortvloed aan kritiek
Meteen na het plaatsen van het bericht, kreeg de restauranteigenaar een storm aan kritiek over zich heen. In eerste instantie probeerde Russell zich nog te verdedigen. Hij vertelde dat hij altijd zijn klanten belt die niet komen opdagen. Deze mensen verzinnen volgens hem dan vaak een excuus of hangen gewoon op. "Op die manier verlies ik gemiddeld zo'n twaalf klanten per week. Omgerekend is dat zo'n €45 per persoon. Jaarlijks lopen we dus zo'n €55.000 mis."
Nadat de man een stortvloed aan negatieve reacties kreeg, besloot de eigenaar zijn excuses aan te bieden. "Onze excuses voor gisteravond. We lieten ons leiden door emoties en daar hebben we spijt van. Dit is een familiezaak waar passie hoog in het vaandel staat. We zijn geen restaurantketen, we zijn zelfstandigen die houden van hun werk." Dit viel echter niet in het juiste keelgat bij de desbetreffende klant waarvan de gegevens op straat waren gegooid...
Excuses?
"Bij wie excuseer je je precies? Niet bij mij in ieder geval", plaatste Emily Quinlan als reactie op zijn verontschuldigingen. "Ik ben het meisje van wie je de persoonlijke gegevens gedeeld hebt met je 9.000 volgers. Als je denkt dat deze zielige verontschuldiging volstaat, heb je het mis." Ook vertelde ze dat het die avond om een noodgeval ging en dat het ongedaan maken van de reservering wel het laatste was waar ze op dat moment aan kon denken.
Lees ook: Dit drankje moet je nooit bestellen in een restaurant
Shameful behaviour from @bullyscardiff tweeting out personal details of customer @EmileeQuinlan who didn't turn up for table for two. Family business as well - you expect better from independent restaurants. Will not be going here again. https://t.co/IuMU2iPMIo
— Shazia Awan-Scully (@ShaziaAwan) April 22, 2018
This is the worst example of customer data misuse I have ever seen, it's not even accidental - it was malicious and deliberate. I hope Emily reports to ICO. Bully's, if you have a reservation no show problem then simply stop taking reservations rather than "bullying" people.
— Matt Smith (@smithofthediff) April 22, 2018
Restaurant apologises for sharing diner's details on Twitter https://t.co/HgwpeIocYy via @MailOnline I can fully understand why this scumbag bully is loosing customers & ppl don't come to his restaurant. If I had an emergency everything else would be forgotten. What an arsehole.
— Practical (@PracticalsamD) April 23, 2018
Bron: Twitter, HLN Beeld: iStock, Twitter