Je leest het ’t eerst op Grazia.nl

Zijn de Oscars nog te redden bij het publiek?

Bij awardshows zag je sterren eindelijk in een andere setting. Nu zie je hen vaker op Insta dan in de film...

94th Oscars Academy Awards - Vanity Fair Party

Morgen is het weer zover! Op 12 maart worden de Academy Awards weer uitgereikt in Los Angeles. Het is het glamourhoogtepunt voor de sterren, maar het publiek laat het steeds meer afweten bij dit ‘ouwelullenevent’. Zijn de Oscars nog te redden?

Hij ging de boeken in als ‘de klap die over de hele wereld te horen was’; tijdens de uitreiking van de Oscars in 2022 deelde Will Smith voor een zaal vol sterren en miljoenen televisiekijkers een hengst uit aan Chris Rock. Het publiek in het Dolby Theatre in Hollywood was in shock, kijkers thuis vroegen zich af wat ze precies hadden gezien en het team van Smith probeerde te redden wat er te redden viel tegenover de organisatie achter het prijzencircus, de Academy, die in grote verlegenheid was gebracht.

Klap-gate

Toch was ‘klap-gate’ niet alleen maar slecht nieuws voor de Academy. Het moment waarop Smith tegen Rock schreeuwde dat die de naam van zijn vrouw Jada Pinkett Smith uit zijn ‘fucking’ mond moest houden en het podium bestormde om die woorden kracht bij te zetten, ging direct viral op social media, waardoor hordes Twitteraars, Instagrammers en TikTokkers besloten de uitzending toch even te bekijken. En dat is nu juist het publiek dat de Academy de laatste jaren wanhopig probeert te bereiken, want eerlijk is eerlijk: het heeft toch een beetje de reputatie gekregen van een ouwelullenevent.

Voor fervente filmliefhebbers zijn de Oscars met hun glitter, glamour en liefde voor het witte doek misschien nog het ultieme genietmoment, maar het grote – en jongere! – publiek heeft steeds minder geduld om een ruim drie uur durende show live te kijken. De kijkcijfers van de Oscars zijn de laatste tien jaar in een vrije val geraakt. In 2014 keken er in de VS bijna 44 miljoen mensen naar de uitreiking van de Academy Awards, vorig jaar waren dat er nog maar 16,6 miljoen.

Honger gestild

Eens waren awardshows dé momenten waarop je je favoriete sterren eens in een andere setting zag. Halle Berry huilde tranen met tuiten op het Oscar-podium, Angelina Jolie zoende er haar broer op de mond, John Travolta struikelde over de naam van Idina Menzel, Jennifer Lawrence over haar eigen hakken en Leonardo DiCaprio verscheen arm in arm met zijn moeder op de rode loper. Maar de komst van social media heeft onze honger voor ‘offscreen’ momenten van celebs aardig gestild: de meeste sterren zien we nu vaker terug op Instagram dan in de bioscoop. Sterker nog: als er sterren omvallen tijdens de Oscar-ceremonie, iemand de naam van een artiest flink verhaspelt of er klappen vallen op het podium, zijn al die momenten bijna direct op social media te vinden.

Dat geldt ook voor de jurken, de namen van de winnaars en hoogtepunten uit hun speeches. En dat is voor veel mensen reden om niet de hele show inclusief flauwe sketches, onbekendere categorieën en dankwoorden die klinken als een telefoonboek te volgen. Voor de sterren en de studio’s maakt het niet veel uit hoe zijzelf en hun filmprojecten in de spotlights staan, áls het maar gebeurt. En de gekelderde kijkcijfers worden wat dat betreft meer dan goedgemaakt door de buzz die rond de Oscars online en op social media ontstaat. Maar het is een ander verhaal voor de organisaties die tientallen miljoenen uitgeven om de shows te produceren en het van de reclameopbrengsten moeten hebben om dat te kunnen blijven doen. De Academy probeert dan ook al jaren de ceremonie aantrekkelijker te maken, maar lijkt het maar niet goed te kunnen doen.

Maatje te groot

Toch lijkt het een goed teken voor de Oscars van dit jaar dat bij de tien genomineerde titels de twee films uit 2022 zitten die het meest hebben opgebracht in de box office: Top Gun: Maverick van Tom Cruise en de tweede Avatar-film, The Way of Water. De laatste keer dat de best scorende film van het jaar werd genomineerd was in 2011 (Toy Story 3), toen de ceremonie nog een kleine 40 miljoen kijkers trok. In de jaren daarna werd de show (de corona-editie daargelaten) het slechtst bekeken in 2018, toen geen van de genomineerde films de top 15 had gehaald en leefden de kijkcijfers op in 2019, het jaar waarin kaskraker Black Panther kanshebber was.

Dat het grote publiek de vliegcapriolen uit Top Gun en de onderwateravonturen in Avatar daadwerkelijk heeft gezien, zal in het voordeel van de Academy werken morgen. Maar de Oscars terugbrengen naar de hoogtijdagen van weleer, dat lijkt een stunt die zelfs voor Tom Cruise een maatje te groot is.

Het hele verhaal over de Oscars lees je in de nieuwste Grazia, nu in de winkel! 

Tekst: Daniëlle Kool | Beeld: NL Beeld