doDisplay('div-gpt-ad-GraziaNL_below_menu_allpages');

Dít gebeurt er met je billen als je de hele dag zit

Wat is nou écht beter voor je gezondheid: hardlopen of wandelen?

Kun je beter 10.000 stappen zetten of jezelf in het zweet werken met een rondje hardlopen?
doDisplay('div-gpt-ad-GraziaNL_below_image_article');
laarzen

De één zweert bij het behalen van 10.000 stappen per dag, terwijl de ander liever een halfuur gaat hardlopen. Laten we voorop stellen dat je met allebei de activiteiten enorm goed bezig bent, maar wat is nu eigenlijk écht het beste voor je?

doDisplay('div-gpt-ad-GraziaNL_in-content_top_article');

Bewegen is sowieso goed

Zoals je waarschijnlijk al had verwacht: het is sowieso al fantastisch dat je aan het bewegen bent. Je lijf zal je dankbaar zijn! Volgens de Gezondheidraad zouden volwassenen wekelijks 2,5 uur matig intensief moeten bewegen. Denk hierbij aan wandelen of rustig fietsen.

Volgens de Gezondheidsraad is dit echter niet voldoende. Volwassenen zouden daarbij ook minstens twee keer in de week spier- en botversterkende workouts moeten doen. Wil je dit doel behalen? Dan is dat rondje hardlopen dus nog niet zo'n slecht idee.

Alle voordelen op een rij

Wandelen zorgt er niet alleen voor dat je in vorm blijft, ook is het goed voor je mental health. Door een dagelijkse dosis frisse lucht kun je je gedachten even op nul zetten. Je vermindert hiermee flink wat stress en angstgevoelens.

Daarentegen werpt hardlopen uiteraard ook zijn vruchten af voor je gezondheid. Hardlopen zorgt voor een betere conditie en versterkt en verstevigt je benen, buik en billen. Ook zorgt het voor sterkere botten. Onderzoek toont aan dat drie keer per week een half uur hardlopen na enkele maanden kan zorgen voor een beter humeur en kan helpen tegen depressieve gedachten.

Wandelen vs. hardlopen

Zoals je waarschijnlijk al verwacht, is zowel dagelijks wandelen als een paar keer per week hardlopen goed voor je fysieke en mentale gezondheid. Beide zorgen ze voor een betere conditie, sterkere spieren en botten en voor een beter humeur. Zo voorkom je het risico op het ontwikkelen van ernstige gezondheidsproblemen zoals diabetes, hartaandoeningen, beroertes en kanker.

Is je doel om veel calorieën te verbranden en relatief snel af te vallen? Dan is hardlopen de betere vorm van beweging voor jou. Met langzaam joggen verbrand je namelijk al 550 calorieën per uur, met een flink tempo zelfs 780 calorieën. Ter vergelijking: met een uurtje flink doorstappen verbrand je 300 calorieën. Dus, doe vooral waar je je goed bij voelt en enjoy.

doDisplay('div-gpt-ad-GraziaNL_in-content_bottom_article');