Deze nieuwe soort festivals nemen de zomer over

Deze zomer staat in het teken van boetiekfestivals.

Het was al een trend in de hotelwereld en hij is nu overgeslagen naar festivalland: deze zomer staat in het teken van de boetiekfestivals, waarbij alles draait om beleving en kwaliteit.

Bewegende poppen

Een stoet van reusachtige, drie meter hoge en vervaarlijk bewegende poppen begeeft zich door de dansende menigte. Terwijl de confetti tegen opblaashammen, -stieren, -fruit en andere attributen schiet, rent een excentrieke, als Mario Brothers verklede partyganger achter een medebezoeker in unicorn-pak aan. Welkom op elrow, een festival waar alles net even wat gekker, kleurrijker en opzienbarender is. In september wordt het elrow Festival voor het eerst georganiseerd in Amsterdam. Het voorproefje hier in Barcelona belooft heel wat goeds: de wraps met krokante kip of iberico-ham zouden niet misstaan in een restaurant, het publiek heeft zich uitbundiger uitgedost dan op welk festival dan ook en de verschillende area’s zijn met grote zorg aangekleed.

Dat elrow juist dit jaar wordt georganiseerd in Amsterdam, pas de derde plek ter wereld waar het festival neerstrijkt, past helemaal in het plaatje van de trend van boetiekfestivals. Hierbij draait het niet (alleen) om muziek, maar om beleving van hoog niveau, op alle gebieden.

Niveautje hoger

Bij boetiekfestivals gaat het dus om meer dan alleen muziek. Het decor, het eten, de aankleding, de service: alles is net van een hoger niveau. Of, zoals Boothstock-organisator Henk Witteveen het beschrijft: "Genieten en relaxen op verschillende vlakken. Als je je als festival wilt onderscheiden, red je het niet meer met één soort zoete wijn en een hamburger. Het publiek heeft geen zin meer in met een schema in de hand van optreden naar optreden rennen. Mensen willen écht worden vermaakt." Dat is precies het uitgangspunt van elrow.

Een beleving waarbij iedereen lol heeft, zo is de gedachte achter de verschillende gelijknamige clubavonden en festivals. "Plezier, los van de muziek", licht Juan Arnau Jr., toe. Zijn familie zit al decennialang in het organiseren van festivals, dus hij kan het weten. "De mensen kopen een ticket, sparen er soms zelfs voor, dan moet je hen respecteren. Tegenwoordig staat iedereen maar met hun mobieltje op een festival, wij willen hen zo veel entertainment bieden dat ze die telefoon compleet vergeten." Dus lopen er tussen het publiek betaalde acteurs rond, die de feestvreugde vergroten. Bijvoorbeeld door heel aanstekelijk te gaan dansen, dat werkt immers altijd wel. Ook wordt het publiek op zijn tijd verrast met een parade van grote dansende poppen, de een nog gedetailleerder gemaakt dan de ander. Sterker nog: de organisatie heeft een tientallen medewerkers tellend team en een eigen warehouse om hun over de wereld reizende theater steeds opnieuw aan te vullen.

Big smile

"Alleen een podium met een dj is niet meer van deze tijd", stelt Arnau Junior. "Juist daarom is Nederland een interessante locatie voor het festival. Jullie zijn kritisch, verwend bijna. Dat is een uitdaging. Het decor, de sfeer: alles moet kloppen. Als organisatoren zijn wij pas tevreden wanneer iedereen met een big smile staat te dansen."

Tekst: Sigrid Stamkot Beeld: iStock

Laatste nieuws