Brotox: waarom mannelijke Hollywoodsterren massaal aan de botox gaan

De Hollywood-mannen kiezen vooral voor zogenaamde ‘tweakments’.

Waar mannen een paar jaar geleden al tot ‘metroman’ werden gedoopt als ze een likje Nivea-crème op hun gezicht smeerden, maakt Hollywood nu gretig gebruik van brotox. Oftewel: mannen aan de botox.

Brotox

Ja, je leest het goed: botox voor bro’s. Van Joe Jonas tot Bradley Cooper en van Brad Pitt tot Zac Efron, Chris Hemsworth en zelfs Justin Bieber, ze hebben allemaal weleens uit die botox-pot gesnoept. Het bedrag dat mannen tegenwoordig aan botoxbehandelingen uitgeven, is sinds 2000 met vierhonderd procent gestegen. En dat terwijl Hollywood-vrouwen de laatste jaren juist steeds vaker voor een make-under kiezen: behandelingen waarbij fillers worden opgelost en implantaten worden verwijderd. Een groot contrast en een nog grotere verschuiving. Waar dit ineens vandaan komt? Yup, daar is ze weer: Barbie, of beter gezegd: Ken.

Ken-effect

Tenzij je afgelopen zomer zonder internet, tv, social media, magazines en kledingwinkels hebt geleefd, kan de comeback van Barbie je onmogelijk ontgaan zijn. Ze was óveral. Maar waar vrouwen vooral heel goed gingen op Barbies outfits, het decor en de ijzersterke feministische boodschap (en vooruit, elke seconde dat Ryan Gosling in beeld was), gingen mannen na het zien van de film met een iets minder goed gevoel naar huis. De film ging uitgebreid over het Barbie-effect – de negatieve effecten van barbiepoppen op vrouwen. Maar niemand lijkt zich te hebben afgevraagd wat het Ken-effect is. Ofwel: mannen die zich minderwaardig voelen, omdat ze niet op de gespierde en immer perfect ogende Ken lijken.

Dat Ken-effect is één van de vele verklaringen van de opkomst van de brotox. Een andere verklaring is covid. Hoewel we de eindeloos lijkende lockdown het liefst zoveel mogelijk uit ons geheugen willen verdringen, zijn de gevolgen op onze mentale gezondheid nog steeds zichtbaar. Een overblijfsel hiervan is het Zoom-effect, als we plastisch chirurgen mogen geloven dan. De verklaring: waar vrouwen het gewend zijn om kritisch naar zichzelf te kijken, bijvoorbeeld terwijl ze hun haar of make-up doen in de spiegel, werden mannen tijdens alle digitale meetings die we tijdens de pandemie deden voor het eerst voor langere tijd aan hun spiegelbeeld blootgesteld. Gooi daar de slechte verlichting bovenop, plus de stress, zorgen en angstgevoelens die bij een pandemie komen kijken, en voor je ’t weet voel je je allesbehalve ‘Kenough’. Vooral al je ook nog eens op een rode loper met flitslichten moet verschijnen, zoals deze Hollywood-mannen. Of jezelf levensgroot terugziet op het witte doek.

Tweakments

De Hollywood-mannen kiezen vooral voor zogenaamde ‘tweakments’, een samenstelling van de woorden ‘treatments’ en ‘tweaks’, die je net dat tikje meer Ken vibes geven, maar subtiel genoeg zijn om er niet als een plastic pop uit te zien. Regio’s die het goed doen zijn fronslijnen, voorhoofdslijnen, kraaienpootjes en kaaklijnfillers, maar ook lipfillers maken een langzame opkomst onder mannen.

Het opvallende is alleen dat mannen er geen geheim van lijken te maken. Zo tikt de hashtag #brotox inmiddels bijna 20 miljoen views aan op TikTok, met een eindeloze stroom aan before en after-filmpjes van trotste botox bro’s. Beroemdheden als Joe Jonas, Zac Efron en Marc Jacobs worden geprezen om hun openheid rondom hun botoxgebruik. Zo vertelde Joe Jonas vorig jaar al in een interview: “Plastische chirurgie geeft mij zelfvertrouwen. We willen ons allemaal goed voelen over onszelf.” Ook erkent hij dat de wereld van cosmetische chirurgie steeds toegankelijker wordt voor mannen. “Vroeger was het raar als je als man over skincare of een beautyroutine sprak. Dat stigma verdwijnt, de vibe is steeds meer: doe gewoon lekker wat je zelf wil. Ik vind het heel mooi dat onze generatie er zo in staat.”

Benieuwd naar het hele artikel? Je leest het in de nieuwste Grazia!

Tekst: Ivana Batstra | Beeld: NL Beeld

Laatste nieuws