Op welk moment van de dag kun je het beste sporten?

Good to know!

Sport jij liever voor je werk, of vind jij het juist heerlijk om na je werk alles eruit te zweten in de sportschool? Iedereen heeft daar zijn/haar eigen voorkeur in, wat logisch is natuurlijk. Toch is er een verschil tussen beide momenten. Want, op welk moment van de dag kan je echt het beste sporten? Wij leggen het uit.

Afvallen

Onderzoek heeft aangetoond dat een work-out van drie kwartier je minder hongerig maakt voor het ontbijt. Het helpt ons ook om gezondere eet-keuzes te maken en overdag beweeg je meer en verband je meer calorieën. Loop alleen niet té hard van stapel, want je spieren hebben nog niets gedaan zo vroeg in de ochtend.

Sterker worden

Wil je sterker worden? Dan kan je het beste in de middag gaan sporten. Van 2 uur ’s middags tot 6 uur ’s avonds heb je de meeste energie en dat heb je te danken aan het hormoon testosteron. De productie van deze stof reageert het best op sport in de late middag of vooravond. Ook is de temperatuur van je lichaam dan het hoogst, waardoor je je sterker en flexibeler voelt en je longen beter werken.

Betere nachtrust

Sporten zorgt ervoor dat je hartslag omhooggaat en je lichaamstemperatuur stijgt. Als je in slaap wilt vallen, is het van belang dat die twee dingen weer dalen. Daar is je lichaam lang mee bezig als je vlak voor het slapengaan hebt gesport. Het resultaat: je ligt langer wakker dan je wilt. Heb je ’s avonds intensief gesport? Dan zal het effect op je lichaam groter zijn en kom je dus nog moeilijker in slaap. Als je sport voor een betere nachtrust kun je dus het beste in de ochtend sporten.

Ochtend

Daarnaast heeft het sporten in de ochtend nog meer voordelen. Je voelt je natuurlijk de hele dag door goed als je meteen gaat sporten zodra je opstaat. Je maakt door te bewegen namelijk een gelukshormoon aan waardoor je je de hele dag goed voelt. Ook helpt in de ochtend sporten met je vetverbranding want je stofwisseling komt direct op gang. Zelfs als je verder de hele dag stil zit achter je bureau, zul je nog extra calorieën verbranden door je ochtend work-out. Zet de wekker dus maar vast!

Bron: Tips & Weetjes, Libelle | Beeld: iStock

Laatste nieuws