Romance of showmance: waarom gaan celebs een fake relatie aan voor de aandacht?

🤔

In deze nieuwe rubriek duikt Grazia elk nummer in een ander Hollywood-fenomeen. Dit keer: de showmance. Waarom gaan celebs een fake relatie aan puur voor de aandacht?

Showmances

Kristen Stewart en Robert Pattinson, Lauren Conrad en Brody Jenner, Taylor Swift en Harry Styles… wat hebben deze sterren gemeen? Juist… ze faketen naar verluidt hun relatie voor de publiciteit! De zogenoemde showmance is het oudste publieke geheim van Hollywood. Wil je een film of serie promoten, een carrière uit het slop halen of geruchten uit de weg ruimen? Laat twee populaire sterren verliefd worden, et voilà… succes gegarandeerd!

Kassa’s rinkelen

We herinneren ons allemaal nog wel de liefde tussen Kristen Stewart en Robert Pattinson die opbloeide tijdens de audities van Twilight. Bijna vijf jaar lang waren ze een van de meest besproken koppels van Hollywood, en hun romance zorgde ervoor dat de kassa’s bleven rinkelen voor de bioscoopreeks. Dat Kristen vaker werd gespot met ‘een zeer goede vriendin’ dan met haar geliefde, vond niemand verdacht. Totdat hun relatie vlak na het einde van The Twilight Saga op de klippen liep en de actrice uit de kast kwam als biseksueel. Sindsdien heeft ze alleen nog maar vriendinnen gehad. “Ik werd voor mijn werk in een relatiehoek geduwd waar ik me totaal niet comfortabel bij voelde”, liet Kristen jaren later doorschemeren in een interview. En zij was niet de enige…

Als we Hollywood-insiders mogen geloven was het ook niet geheel toevallig dat Zac Efron en Vanessa Hudgens (High School Musical), Emma Stone en Andrew Garfield (Spider-Man) en Lili Reinhart en Cole Sprouse (Riverdale) als een blok voor elkaar vielen tijdens de opnames. Tuurlijk, het is niet ongewoon dat jonge, knappe hoofdrolspelers daadwerkelijk verliefd worden, maar het is wel opmerkelijk dat die liefde meestal als sneeuw voor de zon verdwijnt wanneer er niets meer te promoten valt.

Ook het nieuwste Spider-Man-koppel Zendaya en Tom Holland zou het voor de show doen. Er is immers geen betere promotie voor een film dan liefdesgeruchten die rond gonzen over je hoofdrolspelers. “Een showmance is bij grote franchise series soms zelfs onderdeel van het contract”, vertelt een celebrity publicist aan Grazia. Anoniem, want regel in Hollywood is: je praat niet over showmances, want daarmee doorbreek je de mythe. Ze vervolgt: “De sterren hebben er zelf ook baat bij, want het helpt hen om relevant te blijven. Slechts zeven procent van de acteurs heeft werk en je bent zo succesvol als je laatste klus. Natuurlijk blijf je op de eerste plaats in the picture door louter goede films of series af te leveren, maar dat lukt slechts een enkeling. Door regelmatig in het nieuws te komen, blijf je gezien door regisseurs en casting directors. Niets levert zoveel aandacht op als een nieuwe liefde.”

Meer lezen? Het hele artikel lees je in de Grazia. Nog één week in de winkels!

Beeld: Brunopress

Laatste nieuws