Dit is het eetdagboek van Charlotte Labee

Speciaal voor Grazia hield Charlotte haar eetdagboek bij.

Van de lancering van haar boek Overprikkeld Brein tot dagvullende trainingssessies: de agenda van brain balance expert Charlotte Labee is overvol. Gelukkig vond ze tijd voor Grazia’s eetdagboek.

Maandag

“Ik doe aan intermittent fasting: rond lunchtijd eet ik pas mijn eerste maaltijd, waardoor ik meer energie heb. Ook slik ik elke dag supplementen: omega 3 brain support, zink, B12, vitamine C, D en multi mama vol B-vitamines. Ik start de dag altijd met een kop matcha thee en water. Rond twaalf uur eet ik een grote kom zelfgemaakte groentesoep, een rijstwafel met avocado, gekookt eitje plus een smoothie met spinazie, bleekselderij en peer. Twee uur na mijn lunch standaard een halve liter water met collageen. Eenmaal thuis maak ik een groenteplaat uit de oven met asperges, zoete aardappels, champignons, ui, broccoli, knoflook en zilvervliesrijst. Daarbij een glas water met vegan eiwitpoeder. Na mijn avondwandeling thee.”

Dinsdag

“Rond lunchtijd eet ik biologische volle yoghurt met homemade granola, verse aardbeien plus een smoothie met pompoen, sinaasappel, banaan, citroen, venkel en vegan eiwitpoeder. ’s Avonds maak ik een groentetaart van speltdeeg, eieren en groenten.”

Woensdag

“Ik start met een peulvruchtensalade met radijsjes, rauwe broccoli, courgette, noten en zaden. Daarnaast twee gekookte eitjes en een bleekselderij-citroensmoothie. Vanavond Mexicaanse avond: biologische maïsschelpen met witte koolsla, peulvruchten, kikkererwten, maïs, bonen, knoflooksaus en guacamole.”

Donderdag

“Ik begin de dag met een team-brainstorm. Aansluitend een fotoshoot met lunch: een broodje geitenkaas en tomaatmozzarellasalade. Daarbij een smoothie met rode bieten en blauwe bessen. ’s Avonds linzentomaten-salade en witte asperges met gekookte eieren, gebakken aardappeltjes, bleekselderij, kidneybonen, limabonen en sperziebonen.”

Vrijdag

“Na mijn training maakt kok Thirza mungbonensoep. Daarbij glutenvrijbrood met hummus. Dan naar Zwolle voor een theaterlezing. Daar eet ik een Marokkaanse salade geitenkaas met gedroogde abrikozen, noten, pitten, couscous, paprika, aubergine en courgette.”

Zaterdag

“Genieten van een gemixte tomatensalade, linzensalade met edamame boontjes, speltbrood met hummus, aioli en kruidenboter en tomaten-paprikasoep. ’s Avonds kies ik bij Goud in Rotterdam het verrassingsmenu met zeetong, kabeljauw en tomatencarpaccio met zeekraal. We proosten met een glaasje champagne op mijn nieuwe boek.”

Zondag

“’s Middags een zelfgemaakte witte en rode koolsalade, bonensalade met aardappel, ei, tonijn, sperziebonen en ui plus speltbrood en smeersels. Tijdens een familiefestival eet ik een kwart flammkuchen met courgette, ui en prei. Weer thuis smullen met mijn zoon Sky van onze zelfgemaakte aardbei-ananas-ijsjes. Als weekafsluiter sushi.”

Hoe gezond eet zij?

Orthomoleculair- en klinische Psycho Neuro Immunologie therapeut Kirsten Elsdijk: “Charlotte eet gevarieerd. Ze komt makkelijk aan 500 gram groenten, eet eieren, vis, peulvruchten en vult dit aan met eiwitpoeder en voedings- supplementen. Een slimme manier om aan genoeg voedingsstoffen te komen, iets wat voor veel mensen al lastig is, vooral bij intermittent fasting. De voordelen van IF: het levert meer energie op, je komt eerder in de vetverbranding, het is ontstekingsremmend en verbetert je geheugen. IF is alleen niet voor iedereen geschikt. Zo is het een no-go bij gevoeligheid voor een eetstoornis.”

Tekst: Kim Buitenhuis | Beeld: BrunoPress

Laatste nieuws