doDisplay('div-gpt-ad-GraziaNL_below_menu_allpages');

De geschiedenis van Cartier:
van horlogemaker tot grootste luxemerk van de 20e eeuw

Tijdloze klasse, luxe en iconische horloges: dat is Cartier.
doDisplay('div-gpt-ad-GraziaNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61730b89d6d2d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61730b89d6d2d img{#fig-61730b89d6d2d img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61730b89d6d2d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61730b89d6d2d img{#fig-61730b89d6d2d img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61730b89d6d2d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61730b89d6d2d img{#fig-61730b89d6d2d img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61730b89d6d2d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61730b89d6d2d img{#fig-61730b89d6d2d img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Horlogemaker

Al 74 jaar creëert het Cartier fijne sieraden van de hoogste kwaliteit, en is het nog steeds één van de grootste spelers op de markt. Met zijn iconische stukken zoals het Tank horloge, de Love armband of Trinity ring, betovert het modehuis nog steeds de harten van juwelenliefhebbers. Wij kropen dus in de archieven en gingen op zoek naar de verhalen van Cartier. Benieuwd om meer te ontdekken?

doDisplay('div-gpt-ad-GraziaNL_in-content_top_article');

Waar het allemaal begon

Het verhaal van Cartier start in 1847 in Parijs in de horlogewinkel van Louis-François Cartier, toen hij de zaak van zijn meester overnam. Louis-François voegde ook fijne sieraden toe aan zijn winkel, en kocht en verkocht de mooiste stukken die hij kon vinden.

Twintig jaar later, startte ook Alfred, zijn zoon, met het uitbreiden van de winkel. In 1870 verzamelde hij de mooiste sieraden van de Franse bourgeoisie die op de vlucht sloegen tijdens de Parijse Commune. Toen Frankrijk een republiek werd in 1871, keerde de rust terug in het land en bloeide de zaak van Cartier zoals nooit tevoren.

De gouden periode van Cartier

In 1899 vestigde het luxehuis zich in Rue de la Paix in Parijs, waar het tot op vandaag huisvest. De buurt rond de straat werd de juwelenhemel voor de Parijse aristocratie en daar genoot Cartier ook van. Na de dood van Louis-François in 1904, nam Alfred, samen met zijn drie zonen, Louis, Pierre en Jacques, de zaak over.

In de komende 20 jaar, veranderde Louis de juwelenwereld met zijn oog voor details, eis van perfectie en innovatie. Zo werd Cartier een belangrijke speler die mee zorgde voor de stijgende populariteit van het polshorloge, in plaats van het zakhorloge. Een andere zoon, Pierre, zorgde dan weer voor de uitbreiding naar New York, waardoor het luxehuis in 1917 drie belangrijke winkels had, in London, Parijs en New York. De andere zoon Jacques, stond aan de wieg van de iconische Tutti Frutti collectie door zijn ontdekking in 1911 van de techniek om edelstenen te bewerken.

De grote iconen

Naast de Tutti Frutti collectie, is Cartier ook bekend om zijn Panthère de Cartier, Juste un Clou en Love collectie. Sieraden worden al eeuwen gedragen, en Cartier zorgt als geen ander voor juwelen die een verhaal vertellen: van het Parijse stijlicoon Jeanne Toussaint als inspiratie voor de panter, tot de liefde van designer Cipullo voor moderne structuren van sloten, schroeven en bouten.

In de Love collectie vindt iedereen wel zijn of haar verhaal: van de eeuwige liefde, bekrachtigd in een slot, tot het loslaten en openschroeven van nieuwe avonturen. Voor welk verhaal kies jij?

doDisplay('div-gpt-ad-GraziaNL_in-content_bottom_article');