De slechtste oefening om in de sportschool te doen

Voor elk lichaamsdeel is er wel een sportoefening te verzinnen. Planken, lunges, buikspieroefeningen en ga zo maar...

Lees ook

Voor elk lichaamsdeel is er wel een sportoefening te verzinnen. Planken, lunges, buikspieroefeningen en ga zo maar door. Maar wat is het allemaal? Hoe doe je het? En is het wel goed voor je? Deze oefening naar verluidt dus absoluut niet, volgens Goodhousekeeping.com.

De oefening

Als je wel eens naar de sportschool gaat, heb je dit apparaat vast gezien: zo’n ding waar je lekker comfortabel in gaat zitten en je benen met behulp van gewichten naar buiten (of naar binnen, die bestaat ook) moet drukken. Genaamd, de Abductor Machine. Nou, deze moet je naar verluidt vanaf nu dus vermijden.

Het apparaat zou goed zijn voor binnenkant van de beenspieren. Toch zou dat eigenlijk helemaal niet het geval zijn. Waarom? Naar verluidt is het een onfunctionele beweging, omdat je in het dagelijkse leven nooit zo’n beweging maakt vanuit een zitpositie. Als je de oefening dan ook nog met teveel gewicht en slechte techniek uitvoert (wat voor elke oefening geldt natuurlijk), kan er teveel druk komen te staan op de wervelkolom en de aanhechtingen van de dijbeenspieren. Dit kan vervolgens gaan ontsteken.

Tot slot gebruik je slechts één spier, de adductor magnus. De andere vier heupspieren worden totaal niet aangesproken.

De oplossing

Maar, don’t worry. Zoals altijd is er een oplossing. De beste vervanging van dit apparaat zijn side-lying leg raises. En je hoeft er niet eens voor naar de sportschool, het kan gewoon thuis op de grond, voor de tv. Ga zijwaarts (op een matje) liggen en strek je benen. Het been dat bovenop ligt breng je in de lucht en weer terug. En zo doorgaan, tot het gaat verzuren en je écht écht écht niet meer kunt. Wissel af en toe van kant en tadáá, welcome killer legs.

Lees ook: Een goede reden nodig om niet naar de sportschool te gaan?

Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook