Voedingsexperts onthullen slechtste afvaltips

De een zegt dat je koolhydraten moet laten, de ander raadt aan om te minderen met suikers. Experts helpen je nu een beetje op weg en onthullen wat je in ieder geval niet moet doen!

Lees ook

Het vinden van het juiste dieet is niet makkelijk. De een zegt dat je koolhydraten moet laten, de ander raadt aan om te minderen met suikers. Experts helpen je nu een beetje op weg en onthullen wat je in ieder geval niet moet doen!

1. Het volledig vermijden van koolhydraten

"Van dit advies word ik echt boos," aldus Keri Gans, auteur van The Small Change Diet. "We zouden niemand moeten opleggen om een bepaalde voedingsgroep helemaal te schrappen, zeker wanneer je op lange termijn een blijvend resultaat wil zien. We kunnen mensen beter leren hoe ze het voedsel dat ze graag eten – zoals pasta, brood en aardappelen – op een gezondere manier kunnen eten. Leer te genieten van volkoren producten, perk je porties in en kies voor voedzame extra's, dat is het advies dat we eerder zouden moeten geven."

2. Je hongergevoel negeren

"Je hongergevoel negeren zal je niet helpen bij het verliezen van gewicht. Integendeel, het zal ervoor zorgen dat je later meer gaat eten. Zelfs als je probeert af te vallen, is het belangrijk om kleine, voedzame snacks tussendoor te eten die voorkomen dat je je gaat overeten bij de hoofdmaaltijd. Kies voor tussendoortjes met veel vezels en eiwitten", adviseert diëtist Jaime Schwartz Cohen.

3. Niet meer eten na 8 uur 's avonds

"Zeker voor wie 's avonds laat sport, is dit gewoon niet haalbaar. Zorg ervoor dat je één à twee uur voor bedtijd niet meer dan 500 calorieën eet. Een gezonde, evenwichtige maaltijd om 7, 8 of zelfs 9 uur 's avonds is perfect gezond. Kies voor een combinatie van volle granen, groenten en een beetje eiwitten. Zolang die maaltijd je calorie-opname van de hele dag niet de hoogte instuurt of uitsluitend uit vetrijke voeding bestaat – die je slaap kan verstoren – zou er geen probleem mogen zijn", aldus Lisa Moskovitz, CEO van de New York Nutrition Group.

4. Eet geen suiker meer

"Suiker wordt gezien als de grote vijand. Het klopt natuurlijk dat te veel calorieën uit toegevoegde suikers voor gewichtstoename zorgen en het risico op diabetes verhogen, maar niet alle suikers zijn hetzelfde. Natuurlijke bronnen van suiker zoals fruit en magere zuivelproducten leveren belangrijke voedingsstoffen aan. Een klein beetje toegevoegde suiker, in combinatie met een gezond voedingspatroon, kan ook geen kwaad", aldus Elisa Zied, auteur van Younger Next Week.

5. Light frisdranken drinken in plaats van normale frisdrank

"Ik ben geen voorstander van frisdrank, maar ik ben ook geen fan van de kunstmatige zoetstoffen in light frisdrank", zegt Mitzi Dulan, auteur van The Pinterest Diet. "Onderzoek heeft aangetoond dat light frisdrank in verband kan worden gebracht met een groter risico op diabetes type 2. Drink liever water of groene thee."

Lees ook: Dít is de reden dat je altijd honger hebt

Bron: HLN, Greatest, Beeld: Istock

Laatste nieuws

Zie ook