slogan

'Zwangere' celebs, is het een pr-stunt?

Heidi Klum werd onlangs weer eens zwanger verklaard. Waar de maybe baby-vraag vroeger ongemakkelijk was, is een baby bump in Hollywood op dit moment juist een musthave accessory. Je komt er zo lekker jeugdig door over.

Vijfde Klummetje

"Is she, or isn't she?" vroegen de media zich af toen de 45-jarige Heidi Klum vorige week met een bol buikje op een red carpet in Hongkong verscheen. De timeline lijkt logisch: ze verloofde zich rond Kerstmis met de zestien jaar jongere Tom Kaulitz, gitarist van Tokio Hotel. Heeft hij Heidi gevraagd nadat ze ontdekte dat ze een vijfde Klummetje – Heidi heeft al vier kinderen – verwacht? Want tegenwoordig rockt Heidi niet alleen een saffieren ring à raison de 25.000 euro, maar ook een heuse, edoch bescheiden, bump rond de maagstreek, die extra werd geaccentueerd met een strakke zwarte jurk. De meeste zwangere celebs willen juist niet al zo vroeg laten zien dat ze zwanger zijn. Meestal wachten ze tot ze weten dat alles goed is met het kindje, zeker als de mom to be al wat ouder is. Of ze maken het heuglijke nieuws bekend in een exclusief interview, waar ze fors voor betaald krijgen. Want iedereen smult van celebs met babygossip.

Ieder jaar zwanger

Zo is de 49-jarige en immer überslanke Gwen Stefani volgens de bladen ieder jaar wel een à twee keer zwanger van haar vierde kindje. Gossip die ze zelf voedt door extra wijde kleding te dragen, met het liefst een grote totebag voor haar buik. Media-aandacht gegarandeerd, om zo haar eigen merchandise en jeugdigheid te pluggen. Want Gwen mag er dankzij nip/tucks en injectables dan niet uitzien als bijna vijftig, dat is ze wel. Dus de kans dat ze weer zwanger wordt, is klein. Maar dat lijkt ook niet het doel. Alleen de illusie is al genoeg om jong en vruchtbaar over te komen. Een must voor Gwen, die immers een paar decennia ouder is dan haar fans.

Niets anders

Ook Jennifer Aniston heeft dit trucje meermalen toegepast. Denk: wijde donkere jassen over haar afgetrainde lijfje, als geruchten weer opstaken. Geruchten gevoed door haar eigen publicist? Jennifer wilde benaderbaar overkomen in haar hoogtijdagen als America’s sweetheart. Daarmee verkocht ze bioscoopkaartjes. Het publiek zag haar graag met een kleintje, maar zijzelf niet bepaald. Dus dit was de next best thing om fans aan zich te binden en op die manier in het nieuws te blijven.

Heidi lijkt dezelfde tactiek toe te passen door haar buikje trots te showen. In februari werd bekend dat ze bij America’s Got Talent wordt vervangen door de 30-jarige Julianne Hough en de 26-jarige Karlie Kloss begon in maart als Heidi’s opvolger bij Project Runway. En dat moet pijn doen. Zonder nieuw project valt er weinig over haar te schrijven. Behalve dan over een (food)baby.

Tekst: Agnes Hofman Beeld: BSR


,