Real life: ‘Ik ben jarenlang monddood gemaakt’

Wat goed!

De tijd dat Jennifer alleen in het nieuws kwam vanwege haar love life, is voorbij. Nu is ze een van de machtigste vrouwen van Hollywood.

Foto

Toen Jennifer Aniston (50) half oktober haar allereerste foto op Instagram plaatste, ontplofte het sociale medium net zo hard als toen Harry en Meghan eerder dit jaar hetzelfde deden. Krap zes weken later heeft Jen 19,4 miljoen volgers – dat is bijna 10 miljoen méér dan de hertog en hertogin van Sussex. Goed, de foto die ze plaatste was ook wel echt episch (een selfie met alle Friends, 25 jaar na de eerste uitzending), maar het geeft vooral aan hoe ongelooflijk populair de actrice nog altijd is. Begin november kwam op Apple TV+ de serie The Morning Show uit, waarin ze samen met Reese Witherspoon de hoofdrol speelt. De serie werd meteen een hit. Vorige week kreeg Jen tijdens de E! People’s Choice Awards – best een ding in de States – een ‘icon award’.

Lees ook: Het lijkt er nu écht op dat Friends terugkomt

Sterke vrouwenrollen

Jennifer was een nagenoeg onbekende actrice toen ze in 1994 in Friends de rol van Rachel op zich nam. De serie werd een gigantisch succes, en de zes hoofdrolspelers immens populair. Nu, 25 jaar later, struggelen alle acteurs om hun comeback te maken. Maar niet Jen, die is eigenlijk nooit uit de spotlights verdwenen. Sterker nog, ze staat méér in de belangstelling dan ooit, en dit keer eens niet vanwege haar relaties met Brad Pitt, John Mayer of Justin Theroux. Nu ze de vijftig heeft bereikt, draait het ein-de-lijk om haar ware verdiensten. The Morning Show werd wegens groot succes in no time verlengd voor een tweede seizoen, en de Netflix film Murder Mystery (met Jen en Adam Sandler) trok in de eerste drie dagen dat hij gestreamd werd 31 miljoen kijkers.

Ze wordt nu gezien als een van dé powervrouwen in de entertainmentindustrie. Toen ze elf jaar geleden haar productiemaatschappij Echo Films begon, riep men volgens Jen in Hollywood vertederd: ‘Aah, is dat niet schattig?’ Maar inmiddels is het bedrijf een van de grootste productiehuizen met voornamelijk vrouwen aan het roer. En ook eentje die zich succesvol inzet voor goede en sterke vrouwenrollen (voor vrouwen van alle leeftijden!) in films en series. Zowel Jennifer als co-star en medeproducer Reese Witherspoon van The Morning Show wil wat doen aan de heersende Hollywood-norm, die altijd ‘voorschreef’ dat mannen de dienst uitmaken en vrouwen dun en jong moeten zijn. Door zelf films en series te produceren, willen ze de machtsverhoudingen in de entertainmentindustrie veranderen, en zorgen dat vrouwen het net zo voor het zeggen krijgen als mannen. Jennifer en Reese doneerden allebei 500.000 dollar aan een campagne voor Time’s Up, om zo misbruik en seksisme tegen te gaan.

Monddood

Tijdens de Variety’s Power of Women-event in oktober hield Jen een krachtige speech gericht aan jonge vrouwen. “Laat van je horen! Zelf ben ik jarenlang monddood gemaakt doordat ik vanaf mijn elfde regelmatig aan de eettafel te horen kreeg: ‘Je mag gaan, want je hebt toch niets interessants aan het gesprek toe te voegen.’ Ik heb dat toen ik volwassen werd nog jarenlang in mijn hoofd gehad. Pas de laatste twee jaar ben ik erover gaan nadenken hoe belangrijk het is dat we jonge vrouwen duidelijk maken dat hun stem ertoe doet. Ik moest er vijftig voor worden, maar eindelijk durf ik ook te zeggen wat ik denk en wat ik wil.”

Tekst: Suus Ruis | Beeld: BSR

Laatste nieuws