slogan

Mascha Feoktistova over vreemd verzoek: 'Dit gaat mij echt te ver'

Vorige week lanceerde Mascha Feoktistova alweer haar derde boek, genaamd Je doet het toch wel gratis. Deze keer een informatief boek over Influencer Marketing, waarin ze samen met haar manager Max bespreek hoe het wereldje werkt en welke keuzes er kunnen worden gemaakt. Want als iemand weet het hoe werkt, is het Mascha wel. Wij spraken de YouTube-ster over haar boek en haar carrière als een van Nederlands grootste influencers.

Het begin

Mascha gaat al heel wat jaartjes mee in de influencer-wereld. Twaalf jaar geleden begon ze haar blog Beautygloss, als hobby. Al bestond het woord influencer destijds nog niet. "Ik ben het toen begonnen als hobby. dus ik had niet eens het idee dat je er ook geld mee kon verdienen. Het was echt gewoon voor leuk naast mijn studie en mijn bijbaan", aldus Mascha.

Twaalf jaren geleden was social media flink in opkomst en daarom was het voor Mascha als beginnend YouTuber lastig om zichzelf kenbaar te maken. Als influencer in spé werd ze niet altijd begrepen. "Mensen vertelden me in die tijd: 'ja, ik snap niet wat je doet', en 'ha! Jij maakt dus gewoon even snel filmpjes', maar zo werkt het niet."

Lees ook: Mascha 'Beautygloss' Feoktistova openhartig over trio's

Vreemd verzoek

Met maar liefst meer dan 600K abonnees op YouTube is 'Beautygloss' inmiddels uitgegroeid tot een groot merk. Talloze bedrijven mailen of dm'en Mascha dagelijks met de vraag of ze hun producten wil promoten. Iets wat ze in haar boek ook uitgebreid bespreekt. Soms zitten daar echter wel hele vreemde verzoeken tussen. "Mijn heftigste verzoek was een keer voor een vrouwvriendelijke pornowebsite. Of ik dus vrouwvriendelijke porno onder mijn volgers wilde delen. Nou, die gaat mij echt even te ver", vertelt ze. Ze houdt er rekening mee dat zich ook jonge volgers onder haar doelgroep bevinden. "Alcohol is ook meer een principe dingetje. Ik wil niet riskeren dat iemand straks een drankprobleem door mij heeft."

Kritiek

Een samenwerking waar de vlogster wél 'ja' tegen zei, maar die achteraf door haar volgers niet heel erg werd gewaardeerd werd, weet ze ook nog. "Ik heb een keer een samenwerking gehad met toiletpapier, dat is al jaren terug hoor, maar dat was dus een promotie van wc papier. Ik was toen toch een soort van room-tours aan het doen dus ik dacht: 'laat ik ook een wc-tour doen!' En toen kreeg ik heel veel reacties van volgers van: ja, dit past niet echt bij je. Terwijl ik dacht: 'nou, wc’s en badkamers past toch best bij beauty'… Maar goed, daar leer je ook weer van."

Gelukkig staan er ook genoeg positieve voorbeelden van samenwerkingen in het boek. Zo werkt Mascha bijvoorbeeld al jaren succesvol samen met Andrélon en Daniel Wellington. 

Beeld: BSR

 

 


,