slogan

Beyoncé: mastermind met een missie

'I am not bossy, I am the boss’, sprak Beyoncé in een Female Leadership campagne. Met militaire precisie stippelt de 37-jarige zangeres haar carrière uit. Haar doel: de grootste artiest allertijden worden, zijn én blijven.

Homecoming

Ineens was daar Homecoming, een Netflixdocumentaire over Beyoncé’s optreden op Coachella vorig jaar. Twintig jaar na de single Say My Name met Destiny’s Child scandeerde heel social media haar naam en was ze wederom trending topic. In de docu krijgen we een zeldzaam kijkje in haar leven, zien we haar toewerken naar haar epische Coachella-show en horen we haar praten over what it takes to be Beyoncé.

Kunstenaar

Een slimme zet, want Queen B geeft nog maar zelden interviews. Ze ziet zichzelf als een kunstenaar. Die leggen hun werk ook niet uit, maar laten het publiek gissen en interpreteren. We weten immers nog steeds niet honderd procent zeker wie ‘Becky with the good hair’ is met wie Jay-Z een affaire had, maar iedereen sprak erover en luisterde – keer op keer – naar Sorry (van het album Lemonade), zoekend naar aanwijzingen.

Een andere reden voor haar bijna chronische stilzwijgen is dat Beyoncé een verrassend slechte publieke spreker is. Interviews geven is niet haar kracht, want spontaniteit is haar – zeker op werkgebied – compleet vreemd. En dat komt op camera geforceerd en soms ook wat naïef over. Mind you, Beyoncé heeft haar carrière altijd boven opleiding geplaatst.

Maar ze is slim en street smart. Soms verlegen. En vindt het moeilijk om zich verbaal uit te drukken. Dat past niet bij haar brand, vandaar dat ze tegenwoordig het liefst zo min mogelijk zegt, en haar werk voor zich laat spreken. Ook ging carrière voor relaties: “Ik wilde eerst zelf iemand zijn, voordat ik met iemand ben”, zei ze ooit bij Oprah op de bank. Ze wilde niet gezien worden als de vrouw van Jay-Z, maar als Beyoncé, een onafhankelijke en sterke zwarte vrouw.

Lees ook: Beyoncé openhartig over onverwachte en moeilijke zwangerschap

Legacy opbouwen

Zelfs de trouwe Beyhive had dit succes van Beyoncé niet durven dromen. In haar beginjaren met Destiny’s Child en zelfs als solo-artieste gaf Beyoncé keer op keer aan dat ze zo succesvol wilde worden, dat ze op haar dertigste met pensioen kon. En dat kon ze op dat moment al. Comfortabel ook, want ze had op haar 30e verjaardag al een vermogen bij elkaar gewerkt van 184 miljoen dollar.

Maar als je alles hebt en kunt kopen wat je wilt, dan is er geen uitdaging meer. Behalve dan het strategisch opbouwen van een legacy, waar Beyoncé nu mee bezig is. En dat doe je door heel goed na te denken over welke volgende stap je moet zetten. “En waarom”, zegt Bey in Homecoming. “Waarom doe je wat je doet? En wat wil je opofferen om je doelen te bereiken?” Ja, Homecoming is naast heftige gossip – ze beviel met een spoedkeizersnede van Rumi en Sir, omdat een van de hartjes stopte met kloppen – vooral een masterclass in ondernemen.

Kinderen

De tweeling was een half jaar oud toen Beyoncé begon met de voorbereiding voor haar optreden op Coachella, die vier maanden duurde. “Mijn hoofd stond er niet naar. Ik stond op het podium, maar mijn hoofd wilde bij de baby’s zijn. Tussendoor ging ik zoveel mogelijk naar mijn trailer om borstvoeding te geven. En als het kon, nam ik ze mee.” Als verse moeder van drie – Blue Ivy is nu 7 – merkte Beyoncé nu meer dan ooit wat ze moest opofferen: het niet bij haar kinderen zijn.

“Dat zien mensen niet. En ook niet hoeveel moeite het kost om weer mezelf te worden na de bevalling. Er waren dagen dat ik dacht: ik word nooit meerde oude. Ik krijg mijn figuur nooit meer terug. Net als mijn kracht en conditie. Een show als op Coachella neerzetten als je je niet als jezelf voelt, is moeilijk. Heel moeilijk.” Dus Beyoncé moest – vooral van zichzelf – aan de slag met intensieve personal trainingen en eindeloze dansrepetities.

Waar ze vroeger nog genoeg had aan een detox met citroensap, cayennepeper en maple syrup, paste ze nu grondig haar dieet aan: “Om mijn doel te bereiken, moest ik mezelf veel ontzeggen. Ik at geen brood, geen koolhydraten, geen suiker, geen zuivel, geen vlees, geen vis en dronk ook geen alcohol.” Voor Bey was het een lesje in nederigheid, zo zegt ze in Homecoming. “Ik moest bereid zijn om er tijdens de repetities awkward uit te zien op het podium.”

Lees ook: Héél groot nieuws voor Beyoncé-fans

Alles had een doel

Zij zag er dan misschien – naar haar eigen zeggen – minder flatteus uit, maar alles om Queen B heen niet. Niemand heeft zoveel oog voor detail en perfectionisme als Beyoncé. Alles moet kloppen, tot in de kleine puntjes. “Ik selecteerde elke danser, besliste over ieder lampje op het podium. Het materiaal op de trappen, de hoogte en vorm van het podium. Ieder klein detail had een doel. Alles draagt bij aan dat ene moment.”

Dat doel was niet alleen een leuk concert geven en snel cashen. Ja, Beyoncé toucheerde vier miljoen dollar per show (Coachella duurt twee weekenden, en ze trad beide weekenden op), maar dat is in haar wereld een gewone dagprijs. Tijdens haar Formation Tour in 2016 verdiende Bey gemiddeld 5,2 miljoen per avond. Voor Coachella repeteerde ze, met zeer uitgebreide crew, vier maanden. Meer dan fulltime, en die overuren voor alle medewerkers moeten ook betaald worden. Voor de Superbowl in 2016 kreeg Beyoncé overigens niet betaald. Wel kon ze haar kosten – à 10 miljoen dollar – bij de organisatie declareren.

Black Culture

Met de release van Homecoming – komt eindelijk de pay-off van Coachella: voor de Netflix-docu krijgt Beyoncé 20 miljoen dollar. En hierna volgen nog twee documentaires voor hetzelfde bedrag. Uiteraard verscheen er met de film een gelijknamig album van het optreden. De documentaire is dus eigenlijk een lange betaalde commercial voor de plaat en vooral ook voor het merk Beyoncé.

Dat merk heeft meer te promoten: ze zet zich meer en meer in om black culture op de kaart te zetten bij een mainstream publiek, komt binnenkort met een lijn voor Adidas en er gaan sterke geruchten over B7, een nieuw studioalbum. Wanneer die dropt, weet niemand. Behalve Beyoncé zelf natuurlijk. Wij gokken op juli, wanneer haar nieuwe film The Lion King uitkomt (ze doet de stem van Nala). Want Bey zou Bey niet zijn als ze niet ieder moment zou aangrijpen om er commercieel nét iets beter van te worden. En haar huidige vermogen van een half miljard dollar nog meer te laten groeien.

Tekst: Agnes Hofman Beeld: BSR


,