Real life: ‘Ik kreeg 5000 euro om een week te feesten’

'Ik heb meiden kapot zien gaan door drank en drugs'

Het lijkt de ideale workation: yacht girl zijn op een boot van de rich and famous. Maar vaak is het een verkapte vorm van prostitutie. “Ik ging met hem naar bed voor een Louis Vuitton-tas.”

Rich and famous

Eigenlijk is het de schuld van Leonardo DiCaprio: na zijn breuk met supermodel Gisele Bündchen in 2005 gooide hij relationeel het roer om. Vaste verkering is leuk, maar een permanente entourage van beeldschone modellen is nog veel leuker. Tijdens zijn vele vakanties met vrienden in Cannes werden en worden nog steeds modellen ingevlogen. Het werd een statusding voor de rich and famous; je telt eigenlijk pas mee als je niet alleen een superjacht hebt, maar vooral als die wordt opgeleukt met knappe dames. “Vroeger waren het echte modellen, tegenwoordig scouten ze meiden op Instagram”, zegt ‘Denise’, die al een aantal seizoenen meedraait in de wereld van yacht girls, maar ook influencer is, en daarom anoniem wil blijven. “In de zomer ben ik veel op de Middellandse Zee, in de winter in Dubai.”

Lees ook: Oeps! Calvin Klein model laat nét iets teveel zien

Meer dan een cocktail

Denise had in het begin geen idee hoe het precies werkte. “Ik kreeg de eerste keer, drie jaar geleden, vijfduizend euro voor een week feesten in Zuid-Frankrijk. Ik werd ingevlogen en in een hotel ondergebracht vlakbij de jachthaven. Daar ontmoette ik de andere yacht girls en hoorde ik al snel hoe het werkt.” Het bureau dat haar had geboekt, promootte zichzelf als evenementenkantoor. “Maar ze regelen in principe alles: viptafels in clubs, excursies, reserveringen in luxe restaurants en knappe meiden voor op de boot. Het waren geen onaardige mensen, maar heel zakelijk. Ik moest mijn ticket voorschieten. Dat geld kreeg ik op dag één terug, plus de helft van mijn fee. Het andere deel zou op de laatste dag overgemaakt worden.” Denise kwam erachter dat ze weinig betaald kreeg. “Anderenkregen 20.000 euro per week, of meer. Het hangt ervan af hoe bekend je bent. Over Miranda Kerr ging het verhaal dat die minstens een miljoen euro wil, voor een avond. Maar dan heb je wel een supermodel aan boord.”

Het seizoen begint altijd in Cannes, tijdens het Filmfestival. Daar laten bekende en onbekende modellen zich zien, op rode lopers en in de clubs. “Je moet laten weten dat je er bent. Natuurlijk zijn er ook veel escortmeiden, maar daar ligt het er te dik bovenop. Hoewel iedereen weet dat je voor yacht girls moet betalen, is het toch anders. Als yacht girl word je gecompenseerd voor je tijd, omdat je geen ander werk kan doen. Bij een escort betaal je voor sex, en dat is voor veel mannen te makkelijk. En dus niet spannend genoeg.” Sex is een belangrijk aspect bij dit vakantiebaantje, geeft Denise toe. “Maar de keuze is aan de yacht girls zelf. Net als de onderhandeling. De eerste dagen heb ik niks gedaan, alleen gekeken en gefeest. Drinken wordt aangemoedigd, we zijn er immers om het feestje op te leuken. Tot een van de laatste avonden. Er was een feestje aan boord en ik was een beetje tipsy. Ik stond met een leuke vent te praten die zei dat hij een cadeau voor me had. In zijn hut. Dus ik mee. Haalt-ie een nieuwe Louis Vuitton-tas tevoorschijn. En ja, toen ben ik met hem naar bed gegaan.”

Lees ook: Kate Moss over keerzijde modellenwerk

Grenzen vervagen

Blijven slapen doe je niet aan boord. In sommige luxe jachthavens staan zelfs auto’s te wachten om de dames een walk of shame langs de boulevard te besparen. Denise besefte dat ze een grens over was gegaan, die van sex tegen betaling. “Op dat moment zat ik helemaal in die vibe. Iedereen om me heen deed het. Dus je grenzen vervagen. Maar ik vond het echt een leuke vent. Als ik hem gewoon in de kroeg had ontmoet, was ik ook met hem naar bed gegaan. Maar ja, die tas hielp wel.” Groot was dan ook de teleurstelling, eenmaal thuis, toen haar verse designerbag nep bleek te zijn. “Ja, dat was wel schrikken. Het was een respect-dingetje. Zo van, blijkbaar ben ik niet meer waard dan een paar tientjes.”

Toch heeft het haar er niet van weerhouden om een maand later weer naar Cannes te gaan, maar nu met iets meer voorbereiding. “Deze lifestyle is niet voor iedereen. Sommige meiden hopen ontdekt te worden door een casting agent. Of een rijke vent te scoren. Maar dat gebeurt zelden. Je bent een inwisselbaar knap gezichtje. Het is letterlijk: voor jou tien anderen. Ben je niet leuk, gezellig en spontaan, dan kun je vertrekken. Het is dus geen vakantie, je moet altijd ‘aan’ staan. Vaak zijn er drugs aan boord, en sommige mannen gaan echt schofterig met vrouwen om. Je hebt belletjes aan boord, zodat de crew gebeld kan worden. Op sommige schepen gaat een crew call alleen om een nieuw meisje te roepen. Omdat de mannen op zee zijn – vaak succesvol en bekend in hun eigen scene – voelen ze zich vrijer. Hun grenzen vervagen ook. Daarom drink ik wel gezellig mee, maar ga ik nooit los. Ik wil altijd de controle houden. Want ik heb ook meiden kapot zien gaan, door drank en drugs. Die klappen hebben gehad of werden aangerand.”

Financiële doelen

Ondanks die slechte ervaringen om zich heen is Denise niet van plan om te stoppen. “Voorlopig niet. Ik heb financiële doelen en kan het perfect combineren met mijn werk als influencer. Omdat ik nu meer volgers heb, krijg ik ook meer betaald. Laatst kreeg ik vijftienduizend euro voor een week. Mocht het ervan komen dat ik verder ga met iemand, dan begint de prijs bij duizend euro, afhankelijk van wat ze precies willen. Nee, ik vind dat niet moeilijk. Dat komt per werkweek een of twee keer voor. En alleen als ik het echt wil.” Het grootste nadeel voor Denise zit ’m in het feit dat ze er niet over kan praten. “Iedereen snapt dat ik niet twee keer per maand op persreis ben in Zuid-Frankrijk, Sardinië of Mykonos. Dus qua het maken van content valt het erg tegen. Ook omdat er wordt verwacht dat je als yacht girl discreet bent. Want deze business is shady, daar wil eigenlijk niemand mee geassocieerd worden.

Tekst: Agnes Hofman Beeld: IStock

Laatste nieuws