Door deze truc van webshops bestel jij altijd meer

Ben jij iemand die liever online shopt dan de drukke winkelstraten bezoekt? Dan weet je waarschijnlijk precies bij welke...

Ben jij iemand die liever online shopt dan de drukke winkelstraten bezoekt? Dan weet je waarschijnlijk precies bij welke webshops je wel of geen verzendkosten moet betalen, en hoeveel het kost om de bestelde producten terug te sturen. Er zijn genoeg webshops waarbij dit niets kost, wat niet alleen fijn is voor de klant maar ook nog eens hartstikke slim van de webshop.

Onderzoek

Alec Minnema, student aan de Rijksuniversiteit Groningen, onderzocht op welke manier een retourbeleid de winst van een webshop beïnvloedde. Hieruit bleek dat gratis terugsturen ervoor zorgde dat mensen meer kopen en sneller terugkeren bij de webshop om opnieuw iets te kopen. Daarnaast zouden ze om deze reden de online winkel sneller aanraden aan vrienden en familie.

Voor bedrijven levert het dus meer op, want klanten bestellen meer en sturen uiteindelijk natuurlijk lang niet alles terug. Voor de werknemers is het echter minder voordelig. “Klanten verwachten dat alles snel gaat én gratis is”, legt Neil Ashworth, leidinggevende bij pakketservice CollectPlus, uit. “Maar die service is eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend. Gratis leveren en retourneren kosten bedrijven veel geld, maar omdat de consumenten het verwachten, wordt de lage prijs behouden en komt de last en werkdruk bij werknemers te liggen.”

Waarom je nieuwe kleding altijd eerst moet wassen >

Bron: Marie Claire, Beeld: iStock

Laatste nieuws