slogan

Aan de slag: De beste work-out en afvaltruc per buiktype

Iedere vrouw heeft een ander lichaam en daarom is het ook logisch dat niet voor iedereen hetzelfde dieet of dezelfde work-out even effectief is. Zo is niet alleen het lichaamstype anders, ook alleen jouw buik kan al heel anders zijn dan die van je beste vriendin. Zo krijgt de één de bekende zwembandjes, terwijl een ander juist aan de onderkant van de buik aankomt. Maar wat is hier tegen te doen? Gelukkig is er voor elk buiktype een perfecte oplossing om helemaal in shape te komen. Komen ze:

Wijn buikje
Kom jij voornamelijk aan op de voorkant en niet aan de zijkant en onderkant van je buik? Dan heb jij hoogstwaarschijnlijk een wijn buikje of bierbuikje. En je raadt het al, de oorzaak van dit buiktype is alcohol. Mensen vergeten vaak dat er in alcohol ook veel calorieën zitten en vooral als jij tijdens een avondje uit stevig drinkt krijg je een hoop calorieën binnen, die er later weer moeilijk afgaan. Hoe je van dit buikje afkomt? Ten eerste: let er op hoeveel je drinkt op een avond en beperk dit. En daarnaast zul je toch echt aan die buikspieroefeningen moeten beginnen. 

Opgeblazen
Wanneer jouw buik gedurende de dag steeds groter wordt en ook hard aanvoelt, heb jij het buiktype 'opgeblazen'. Het lijkt dan ook net alsof er een ballon in je buik zit. De grootste boosdoeners van een opgeblazen buik zijn stress en jouw voedingskeuzes. Ga dan op zoek naar de voedingsproducten waar jouw darmen op reageren, vaak zijn dit dingen zoals suiker, brood, koolzuur en melkproducten, en schrap deze producten uit jouw voedingspatroon. Qua work-out moet je meer gaan wandelen. Probeer na elke maaltijd een wandeling te maken en jouw opgeblazen buik zal steeds minder worden.  

Stress buik
Dat stress een boosdoener is voor veel lichamelijke klachten dat weten we ondertussen al. Zo kan het ook een oorzaak zijn voor jouw buikje. Heb je een lossere buik die uit rollen bestaat dan is stress daar de reden van. Zorg er dan ook voor dat jouw stressniveau lager wordt en neem af en toe een rustmoment of zorg ervoor dat je langer slaapt. Ook helpen sporten zoals yoga en pilates. Ze verstevigingen je buik en zorgen er ook nog eens voor dat je ontspant. 

Zwemband
De zwemband of bekende love handles zijn een probleem waar veel vrouwen last van hebben. Het vet vormt zich dan vooral aan de zijkant van je buik en je heupen. De grote boosdoener hiervan is suiker, het is een teken dat jouw suikerspiegel uit balans is. Om jouw zwembandjes weg te krijgen, zul je hard aan het werk moeten. Ten eerste moet je minder suiker eten en ten tweede zul je de sportschool in moeten duiken, want alleen buikspieroefeningen zijn niet genoeg. Hiernaast zul je ook nog eens moeten hardlopen of joggen of zwemmen. 

Lees ook: Doe dit vandaag, en je zult de hele week afvallen

Bron: Dailymail, HLN Beeld: iStock