De oppositie: 'Influencers zijn niet oppervlakkig'

Dat je als influencer meer doet dan leuke kiekjes op Instagram plaatsen, moet Muriëlle van Schaik (27, @murielle) helaas maar al te vaak uitleggen.

Vooroordeel

''Het meest voorkomende vooroordeel over influencers is dat ze erg oppervlakkig en niet zo slim zijn. Dat merk ik alleen al aan de vraag die ik vaak krijg als ik laat vallen wat voor werk ik doe. Of ik ook heb gestudeerd, vragen onbekenden vaak. Alsof je als influencer zonder studie niet serieus genomen kan worden. Terwijl ‘intelligentie’ en ‘studie’ voor mij sowieso niets met elkaar te maken hebben. Het grappige is ook dat het gesprek meteen een andere wending neemt zodra ze horen dat ik rechten heb gestudeerd. Ik zie hun blik dan veranderen. Dat snap ik ook wel, mensen beoordelen mij natuurlijk op wat ze zien op social media."

"Op Instagram post ik foto’s waarop alles draait om vintagemode. Het gaat alleen om mijn kleding en uiterlijk, je ziet niets van mijn karakter of van mijn cv. Dan is de conclusie blijkbaar al snel: die zal wel dom en oppervlakkig zijn. Niet, dus. Ik ben het inmiddels wel gewend en kan me er gelukkig niet heel druk om maken. Maar het heeft mij wel veranderd. Ik ben me zelf nu ook veel bewuster van de eerste indruk die ik van iemand heb. Zo ga ik voor mijn werk regelmatig met nieuwe mensen op reis. Dan heb ik over iedereen al snel een oordeel klaar en vaak merk ik dat dat niet klopt: iemand kan heel anders zijn dan je denkt.”

Hard werken

“Ik doe dit werk nu bijna vier jaar. Mijn moeder zag een tv-programma met bloggers en influencers en vond het echt iets voor mij. Ik ben altijd al met mode en fotografie bezig geweest en heb een duidelijke eigen stijl. Mijn moeder spoorde me aan om dit op Instagram te delen. In eerste instantie moest ik even aan het idee wennen, maar uiteindelijk voelde ik dat ze gelijk had. Dit past echt bij mij. Ik deel mijn moderne vintagelook graag met de wereld. Ook al heb ik geen modeopleiding gedaan, maar totaal iets anders."

"Tijdens mijn studie merkte ik het al, de advocatuur is niets voor mij. Ook al had ik als klein meisje dat als droom. In de praktijk kwam ik er al snel achter dat er een grote keerzijde aan zit; er zijn maar weinig vrouwen die echt succesvol zijn en partner kunnen worden bij een kantoor. Daarvoor moet je wel heel goed zijn, ontzettend veel werken en jarenlang wachten. Dat laatste is niets voor mij. Als influencer en ondernemer heb ik mijn succes deels zelf in de hand."

"Dat komt me alleen zeker niet aanwaaien, zoals veel mensen denken. Daar werk ik hard voor. Mijn werk is namelijk veel meer dan wat leuke kleren uitzoeken en af en toe een fotootje op Instagram posten. Ook zo’n vooroordeel dat aan het label ‘oppervlakkige influencer’ hangt. Er gaat zo veel vooraf aan die ene foto. Alleen al het contact en de onderhandelingen met nieuwe merken. Ik werk samen met verschillende merken, die ik allemaal zelf selecteer. Het belangrijkste is dat ze bij mij en mijn stijl passen. Als ik ze niet oprecht leuk vind, werkt het niet. Dat merken mijn volgers ook. Of als je precies hetzelfde doet als andere influencers. Daar let ik ook altijd goed op. Als het een merk is dat al verschillende samenwerkingen is aangegaan met andere influencers, wil ik alleen de producten die bij mij passen en niet door anderen worden gepost. Stijl is key voor mijn succes."

"Als je met elke samenwerking akkoord gaat en het allemaal alleen voor het geld doet, kun je je eigen stijl en dus succes niet behouden. Ik ga ook het liefst alleen langdurige samenwerkingen aan. Dat je echt een merkambassadeur bent. Een van mijn favorieten is Hunkemöller. Daar werk ik inmiddels een tijd mee samen. We gaan vaak samen op reis. Die werktrips zijn het allerleukste aan mijn werk. Ik leer er ook zo veel van. Kom in aanraking met nieuwe culturen, leer nieuwe mensen kennen en kom op de meest bijzondere plekken. Zo mocht ik met Magnum mee naar het filmfestival in Cannes en zag ik daar mensen als Kendall Jenner, Bella Hadid en Leonardo DiCaprio losgaan op de dansvloer. Heel bijzonder!”

Eigen filters

“Foto’s bewerken is ook een belangrijk onderdeel van mijn job. In het begin gebruikte iedereen dezelfde filters. Dat wilde ik niet. Ik streef naar een specifieke look en feel. Mensen moeten mij herkennen aan die moderne vintagetwist en daar hoort een unieke fotobewerking bij. Ik gebruik daarom geen filters meer, maar heb mijn eigen Lightroom-presets ontwikkeld. Met deze presets kun je veel meer dan met filters, zodat mijn feed echt one of a kind is en herkenbaar voor mijn volgers. Van foto’s bewerken tot fotografie – ik heb mezelf alles aangeleerd via tutorials. Verder vind ik het contact met mijn volgers heel belangrijk. Ik doe bijvoorbeeld vaak een vragenuurtje. Waarom volgen ze mij? Wat willen ze weten of zien? Hebben ze nog tips?”

Snel geld verdienen

“Ik heb door mijn werk ook veel kennis van social media. Dit gebruik ik niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn werk in de kunstgalerie van mijn vader en broer. Hiervoor beheer ik de socialmediakanalen en fotografeer ik de kunstwerken die in de verkoop en verhuur gaan. Een mooi verlengstuk van mijn bestaan als influencer. Ik vind het sowieso belangrijk om me voor mijn toekomst met meerdere dingen bezig te houden. Daarom ben ik ook druk met aandelen. Die interesse heb ik van mijn vader."

"Ik heb me inmiddels goed in dit wereldje verdiept, heb bijvoorbeeld een abonnement op Beursgenoten, een bedrijf dat steeds op zoek gaat naar de pareltjes op de beurs. En ik heb een investing-app. Ik koop niets voor de lange termijn. Ben alleen geïnteresseerd in snel geld verdienen. Sowieso zie ik als rasechte ondernemer overal geld in. Mijn droom: mijn personal branding nog verder uitbouwen met een eigen webshop waar ik zelfontworpen T-shirts en sieraden in mijn unieke stijl aanbiedt. Ik ben in gesprek met verschillende partijen om deze droom waar te maken. Dat is ook het voordeel van dit werk: er komen vaak zulke leuke kansen op mijn pad. Dat maakt het ook zo divers en dus allesbehalve oppervlakkig.”

Beeld: iStock