De vijf tips om het beste uit jezelf te halen tijdens het trainen

Je beult jezelf af in de sportschool omdat het op je to-dolijst staat. Maar wat vindt je lijf daar eigenlijk van? Luister naar je intuïtie en train weer met plezier.

To-do list

We zetten op onze to-dolijst welke training we die dag van onszelf moeten doen, voelen ons schuldig als we niet gaan en gaan tien kilometer hardlopen terwijl we eigenlijk veel liever naar een rustige yin-yogales waren gegaan. Agenda’s en schema’s bepalen onze fitnessroutine, maar misschien wordt het tijd om ook te luisteren naar onze intuïtie.

Tips

Klinkt vaag? Eigenlijk is het heel concreet. Je lichaam vertelt je bijvoorbeeld wanneer je honger, dorst of slaap hebt, maar het geeft je ook op een subtieler niveau feedback. Bij intuïtief trainen luister je naar de signalen die je lijf je geeft. Dat betekent dat je oppikt wat goed voelt, waarvan je zin krijgt om in beweging te komen, en dat je jezelf ook toestaat om een dagje rust te nemen. Self-love en self-care zijn termen die we vaak horen, maar doen we daar ook aan als het gaat om ons trainingsregime? Daniëlle de Wildt is internationaal master trainer in Essentrics, een manier van trainen en bewegen waarbij luisteren naar wat goed is voor je lichaam een belangrijke rol speelt. Daniëlle geeft vijf tips om intuïtief te trainen in plaats van jezelf te forceren.

1. Gebruik je warming-up voor feedback 

“Zorg dat je ruim op tijd aankomt bij de sportschool, zodat je niet meteen hoeft door te racen naar de les. Geef jezelf even tijd om te ‘landen’ en om rustig op te warmen. Sla de warming-up nooit over! Dit is het moment om zowel je lichaam als je geest voor te bereiden op een fysieke inspanning. Gebruik de warming-up als feedbackmoment. Hoe voelt je lijf en hoe belastbaar ben je vandaag? Luister naar je lichaam en stem daar de intensiteit van je work-out op af.”

2. Zorg voor een relaxte mindset

 “Als je lichaam je vertelt dat het moe is of dat het vandaag gewoon even een mindere dag is, accepteer dat dan. Forceer jezelf niet, maar begin gewoon rustig aan je work-out. Vaak merk je dan dat er ruimte ontstaat om plezier in je work-out te hebben en dat je lichaam er ook weer zin in heeft.”

3. Bedenk of je wil trainen of bewegen

“Het is soms lastig om te bepalen of ‘geen zin’ een excuus is of dat je intuïtie je iets probeert te vertellen. Misschien staat er een keiharde HIIT op je trainingsschema en protesteert je lichaam daartegen, maar heb je wel veel zin om te wandelen door het park. Luister daar dan naar en geniet van je wandeling.”

4. Zie trainen als een moment van self-care 

“Sporten wordt vaak geassocieerd met iets wat moet. Schema’s, hartslagmeters en stappentellers vertellen je precies wat je moet doen en wanneer, hoe laat en hoe vaak. Maar sporten zou ook iets moeten zijn waar je plezier in hebt, iets wat je waardeert als een moment van self-care. Mensen doen vaak heel heftige sporten, waarbij ze hun lichaam willen ‘overwinnen’. Maar je kunt je afvragen of je wel naar je lijf luistert – voelt het nou echt goed? Uiteindelijk moet je er toch een prijs voor betalen, in de vorm van overtraind zijn en blessures.”

5. Realiseer je dat je lijf en hoofd een team zijn

“Sommige mensen leven vooral in hun hoofd. Maar je lijf doet ook mee. Sterker nog, lichaam en geest zijn één. Ze werken als een team en staan aan dezelfde kant. Hoe meer je je lichaam en geest als één ziet, en dat ook meeneemt in je training, hoe meer je uit je work-out haalt. En uit je leven in het algemeen!”

Tekst: Angelique Heijligers Beeld: BSR