slogan

President Mugabe ultiem stijlicoon

De omstreden Afrikaanse president en partijleider van Zanu-PF Robert Mugabe heeft op late leeftijd bewezen een grote bron van inspiratie te zijn voor een modelabel.

Het label, genaamd ‘House of Gushungo’ is uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende modelabels in de hoofdstad van Zimbabwe, Harare. Het jonge modemerk begon met het produceren van een reeks t-shirts, paraplu’s, baretten en sportkleding met de handtekening van de 89-jarige leider als kenmerk.

Boegbeeld
“Jongeren zijn bezig met mode. Ze praten over merken, merken en nog eens merken. Hij [Mugabe] is al een merk op zich. Er is een Versace, een Polo, een Tommy Hilfiger en mensen dragen deze merken zonder de achtergrond van deze personen te kennen. Wij kennen het verhaal van Mugabe en wij weten wat hij representeert”, aldus ontwerper Saint Mahaka.

“Mugabe was geëmotioneerd wanneer we hem vroegen of we een merk rond hem mochten opbouwen”, zegt chief executive van Gushungo Yedu Nesu. Er werd tot een overeenkomst gekomen dat een deel van de winst naar humanitaire doelen zou gaan, beweert Nesu. Toch maakt de partij van Mugabe nu aanspraak op het gebruik van zijn handtekening en wil het inspraak hebben op de verkoop van de merchandise.

Verkiezingen
Met het oog op de verkiezingen in juli is Mugabe, die vooral populair is bij ouderen en in rurale gebieden, een charmeoffensief gestart. Zanu-PF beschouwt het label dan ook als een uitgesproken kans om jonge trendy stadsjongeren te imponeren en voor zich te winnen. (DW)

Beeld: Getty


,