slogan

Nederland maakt zich zorgen om de triple zero

De invoering van de nieuwe, ultrakleine damesmaat triple zero heeft - toevalligerwijs in dezelfde week dat FashionWeek Amsterdam weer van start gaat - behoorlijk de tongen los gemaakt in ons land. Het artikel in Grazia dat beschrijft hoe sinds kort de nieuwe maat 000, vergelijkbaar met een kindermaat, zijn opmars maakt in Hollywood zorgt voor verontrustende reacties in de media en zelfs de politiek. "Ik vind het niet goed als vrouwen zich uithongeren om in zo'n maatje te passen en op een fictief plaatje in een blaadje te lijken", laat minister van volksgezondheid Edith Schippers weten bij Editie NL. "Dat moeten we tegengaan."

Ook in Nederland? Ook onze eigen hoofdredacteur Mies de Vries kwam aan het woord in het nieuwsprogramma. "Dit is niet mooi. Er zijn gewoon grenzen." Dat deze trend ook naar Nederland en bij grote ketens als H&M en C&A zal overslaan, betwijfelt Mies echter. "Nee, nooit. Daar zijn zij veel te verstandig voor."

De behoefte aan een dergelijke onmenselijke maat zou geïnspireerd worden door Hollywoodsterren als Nicole Richie en Rachel Zoe die veel aandacht krijgen door de manier waarop zij slank zijn tot een nieuw level brengen. Ook de huidige selfie-gekte waardoor met dunmaak-apps talloze onrealistische kiekjes op social media circuleren en uiteraard alle flink gephotoshopte beelden die men sowieso al in de media krijgt voorgeschoteld zorgen ervoor dat er een onwerkelijk en onverkrijgbaar beeld wordt gevormd.


,