De Japanse Coco is op 7-jarige leeftijd al een ware fashion icon

De Japanse Coco rules the world

Wat begon als een verkleedpartijtje, resulteerde in een huge following én lucratieve samenwerkingen met Gucci en Farfetch. De Japanse Coco rules the world.

Inspiratiebron

Er zijn genoeg moeders die dromen van een influencerbestaan voor hun kroost. Maar in een zee van kidstagram schattigheid, zijn er maar een paar echte uitblinkers. Coco Pink Princess is daar één van. Met 683.000 volgers is de achtjarige Japanse de inspiratiebron van iedereen die van Kawaii streetwear looks houdt. Terwijl menig Insta-moeder haar kind hult in een ‘likeproof’ look (denk: tutu’s, fake fur-jasjes en limited edition sneakers) waagt Coco’s moeder zich aan leren overgooiers, fluwelen puffercoats en nettasjes van de eco-winkel. Een verfrissend alternatief voor de merkgeile mommy’s die hun kind in een wirwar van logo’s en extreme glans vastleggen.

Gucci

Moeder Misato heeft de boetiek Funktique Tokyo in Harajuku, Tokio en dus groeit de mini-influencer op in een van de bekendste fashionwijken van Japan. Harajuku staat wereldwijd bekend als het hart van de modestijlen Lolita, Cosplay en Kawaii style. Het zien van al die opgestapelde kledingstukken, accessoires, kleuren en experimentele combinaties zorgde bij de kleine spruit voor een open fashion mind. Daarom is het voor Coco nu normaal om zich te kleden in een tornado van neongroen, zilver en elke mogelijke tint roze. Al draagt ze dat alleen naschool en in de weekenden, want in Japan is een schooluniform verplicht. Het bijzondere aan Coco’s looks is dat ze ook vintage items bevatten, in plaats van alleen maar fast fashion en designernamen. Dat is ook de reden dat merken en webshops als Childsplay Clothing, Farfetch en zelfs Gucci en Moncler juist graag met haar samenwerken.

Rode loper

Coco’s feed bevat alles wat je van een goede influencer mag verwachten: van spiegelselfies tot foto’s op locatie. In tegenstelling tot de mommy & me-accounts, zoals die van Hannah Strafford-Taylor, bijvoorbeeld, doet Coco de beeldselectie zelf. Haar moeder blijft buiten beeld en filtert alleen de honderden aanvragen die binnenkomen via DM en mail. Als ze door Shibuya loopt, een van de drukste stadsdelen van Tokio, stoppen fans om foto’s te maken van de influencer.

Rodeloperevenementen bezoekt ze mondjesmaat, maar ze poseert intussen wel met de grootste namen uit de Japanse popcultuur, zoals Yuka Minami en Naomi Watanabe, tot internationale sterren, zoals Chanel-lieveling Caroline de Maigret. En daarmee zou ze zomaar eens de volgende Tavi Gevinson kunnen worden; het eigenzinnige Amerikaanse meisje dat kid influencer werd en daarna doorgroeide tot stylist, blogger en magazine uitgever. Coco’s huidige populariteit is te danken aan de Insta-obsessie van het publiek met alles wat schattig en klein is: denk puppy’s, lachende gekko’s en dus ook kids. Maar verwacht geen eindeloze rits van hetzelfde. Coco is al bezig met haar nieuwe stijl; klassiek en futuristisch. Waarmee ze nogmaals zal bewijzen dat ze zich beter kleedt dan de gemiddelde volwassene.

Quenisha

Ook Nederland kent kid influencers. De bekendste is de tweejarige Quenisha (@quenisha.qiana). Van een kleine 30.000 volgers groeide de peuter al snel naar 305.000 volgers. Moeder Sunisa begon met het maken van foto’s van haar dochter in mini-mode, zoals veel ouders. Dat werd opgepikt en al snel klopten andere ouders aan voor adviezen. Inmiddels deelt mama alles: over hoe om te gaan met krullen tot de coolste kleding.

Het smaakgevoel van moeder Sunisa, die haar dochter kleedt in stoere looks, maakt Quenisha tot een voorbeeld voor andere ouders, volgens agent Milou van Kidz Management. “Er komen constant vragen binnen van ouders. Die willen zelfs weten welke haargel ze gebruikt.” Ze heeft al samengewerkt met River Island, Reinders en Fashion Nova. De inkomsten daarvan worden niet meteen uitgegeven aan een leger barbies (of het kopen van volgers, zoals jaloerse trolls beweren), maar gestort op een spaarrekening. Quenisha vlogt inmiddels ook en is aan het uitbreiden met een ander account (@quenisha.closet) waarop haar one offs te koop zijn. Wereldwijd wordt er al op geboden. “De meeste volgers zijn Amerikaans, en in Amerika is het niet ongewoon om 300.000 volgers te hebben als kind”, vertelt agent Milou. “Hier is dat wel uniek en is ze de jongste influencer ooit.”

Tekst: Xaviera Aubri Beeld: Istock

Laatste nieuws