Ze zitten giechelend als twee verliefde tieners naast elkaar op de bank bij een talkshow, kunnen niet van elkaar afblijven tijdens interviews en worden ineens opvallend vaak gespot voor paparazzi camera’s. Verschijnt er een grote blockbuster in de bioscoop, dan kun je de klok erop gelijkzetten dat de hoofdrolspelers ‘ineens’ een relatie hebben. Het publiek smelt, de media draaien overuren en de box office wereldwijd rinkelt. Kaching! Denk aan Bradley Cooper en Lady Gaga tijdens de promotie van A Star Is Born of Sydney Sweeney en Glen Powell, die hun romcom Anyone But You ook buiten het doek sprankelend tot leven wisten te brengen. In de jaren nul deden Jennifer Aniston en Vince Vaughn hetzelfde bij The Break-Up: hun romance startte toevallig net toen de promotietour begon en eindigde ook exact toen de film uit de bioscoop verdween. Zijn dit soort Hollywood romances pure toeval? Of slimme regie achter de schermen?
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F10%2FOAVhVO5lOODvHu1761813555.jpg)
Oudste truc
Volgens entertainmentexpert Eric de Munck is het hier niets nieuws onder de zon. Hollywood heeft zelfs een naam voor dit fenomeen: “Zo’n nep-relatie waarbij de twee hoofdrolspelers zogenaamd een relatie hebben ter promotie van hun film heet in Hollywood een showmance of fauxmance”, legt hij uit. Het is de oudste truc uit het PR-boekje van grote filmmaatschappijen: veins een romance voor de camera’s om de aandacht voor een film op te krikken. Die tactiek stamt al uit de hoogtijdagen van de studiofilms. Judy Garland en Mickey Rooney ‘daten’ in de jaren veertig om hun musical-films te promoten. In de jaren vijftig smulden fans van de chemie tussen Rock Hudson en Doris Day en de filmstudio voedde graag de geruchten dat er off-screen óók iets bloeide. In werkelijkheid was Hudson gay, maar destijds wist het publiek van niets.
Pamela Anderson en Liam Neeson
Ook dit jaar was er een showmance die alle aandacht opeiste. Die van Pamela Anderson en Liam Neeson. Pam en Mr. Taken trokken flink de aandacht met hun ogenschijnlijk onverwachte romance. Op de rode lopers van hun film The Naked Gun keken de twee elkaar verliefd aan, er werd hand in hand gelopen en in interviews kwamen ze lieve woorden voor elkaar te kort. “Het is duidelijk dat ze dolverliefd zijn”, citeerden showbizzmedia een anonieme insider. Toch voelde het voor De Munck nét iets te mooi om waar te zijn. “Ik vond dat opvallend. Een relatie heeft normaal een aanloopperiode. Als die twee echt iets hadden, waren ze tussen de opnames en de release al veel eerder gespot. Niet pas toen de promotietour begon.” Eind augustus kwam dan ook de aap uit de mouw. TMZ kopte dat het liefdesverhaal van Pam en Liam hartstikke fake is, al ontkent de actrice dat tot op de dag van vandaag. Filmstudio Paramount en de PR-teams van de acteurs hadden dit plannetje schijnbaar al tijdens de opnames beraamd. Ondanks al die zwoele blikken over en weer, hadden Anderson en Neeson elkaar na het einde van de draaidagen meer dan een jaar niet privé ontmoet. Pas voor de persverplichtingen kwamen ze weer samen. En die zogenaamd romantische dinerdate waar iedereen over schreef? Dat was gewoon een zakelijke meeting mét persoonlijke assistenten aan tafel. Kortom: niets dan acteerwerk om ons warm te maken voor de film.
/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F10%2Fy6YAwhytH2YYpw1761813599.jpg)
Oprechte vonk
Het is zeker niet voor het eerst dat Hollywoodsterren de liefde veinzen om hun project te promoten. Toch trappen we er telkens in, omdat de lijntjes tussen acteren en echte emotie vaak vervagen. Gezien al die ontmaskerde nep-koppels zou je denken dat we cynisch zijn geworden. Toch blijft de showmance populair én effectief. Zelfs De Munck had even hoop. “Ze zijn allebei vrijgezel en leven vrijwel buiten de spotlights. Helemaal onmogelijk was het dus niet dat er toch een oprechte vonk oversloeg en dat ze het geheim hielden.” Dat is misschien precies waarom deze showmance zo slim in elkaar steekt: we wíllen het zo graag geloven. Fans gunden de stugge actieheld en de ooit onderschatte Baywatch-ster ook echt nog een keer de liefde in de herfst van hun leven. Dat het nu een leugen blijkt te zijn, werkt voor veel fans dan ook averechts. “Ik vind het zelf maar goedkoop. In de jaren tachtig of negentig kon ik me zoiets nog voorstellen, maar nu? Iedereen komt er toch achter via sociale media. Als je zoiets nodig hebt om je film te verkopen, moet je misschien een betere film maken. En Liam Neeson is in de zeventig. Heeft hij dit echt nog nodig?”
Toch is het te simpel om alleen naar de studio’s te wijzen. Wij, het publiek, de media, zijn net zo schuldig. Hoe rationeel we ook denken te zijn, stiekem smullen we ervan als twee prachtige mensen van het witte doek elkaar achter de schermen in de armen vallen. Het is escapisme in de puurste vorm: de film komt tot leven. “Het publiek en de showbizzmedia plakken er meteen het label ‘dolverliefd’ op”, zegt Eric. “We willen dat sprookje gewoon zien. Alsof je naar een aflevering van The Bold and the Beautiful kijkt: ze ontmoeten elkaar, worden acuut verliefd, het is meteen vurig en voor altijd. Het is overdreven en meestal blijkt het niet waar, maar die paar weken of maanden dromen we collectief mee met de romance.”
- NL Beeld