/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F07%2Fi3xXcAsm0xzWGe1751552022.jpg)
Zelfbeeld beïnvloedt keuze
Hoe kiezen vrouwen een bikini, waarin voelen ze zich het lekkerst en welke kleur dragen ze het liefst? Vragen die Annadiva zich ook stelde. In mei dit jaar voerde het badmodemerk daarom een onderzoek onder 1.083 vrouwen in Nederland uit. De dames waren tussen de 18 en 70 jaar en alle maten en cupmaten werden vertegenwoordigd.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat vrouwen die zichzelf een laag cijfer geven tot twee keer zo vaak voor een badpak kiezen. Bikini-draagsters voelen zich gemiddeld zekerder, blijer en trotser. Op het strand voelt tachtig procent zich comfortabel, maar in publieke settings zakt dat naar zeventien procent. Volgens Mariëlle van de Loo, oprichtster van Annadiva, is badkleding geen masker maar een spiegel. “Vrouwen willen zich goed vóelen, niet voldoen aan een ideaal.”
Favoriete kleur en pasvormen
Ook kwam naar voren wat de populairste modellen van het moment zijn en welke kleuren vrouwen het liefst dragen. We hebben dit en alle andere bevindingen voor je op een rijtje gezet:
- Cupmaat en comfort zijn doorslaggevend: Vrouwen met een grotere cupmaat kiezen vaker voor een badpak vanwege de ondersteuning en pasvorm.
- Bikini’s zijn het populairst bij jongeren: Onder de vrouwen tussen de 18 en 29 jaar kiest 75% voor een bikini. Vrouwen boven de zestig kiezen meestal voor een badpak.
- Zwart blijft het populairst: Ruim zestig procent van de ondervraagden kiest voor zwart of een donkere kleur. Vooral vrouwen met een grotere cupmaat voelen zich zekerder in donkere tinten.
- Pasvorm wint het van populariteit: De meeste vrouwen volgen hun eigen voorkeur. Pasvorm is voor 95 procent belangrijk tot zeer belangrijk. De mening van influencers, vrienden of partners telt nauwelijks mee.
- Body positivity is inspirerend maar niet bepalend: Slechts zeven procent voelt zich zelfverzekerder door de body positivity-beweging. De meerderheid baseert haar gevoel vooral op eigen ervaring. In openbare ruimtes voelen vrouwen zich nog altijd minder op hun gemak dan op het strand.
Vier je lichaam
De keuze voor bikini of badpak is geen modetrend, maar een spiegel van zelfbeeld, comfort en levensfase. Internationale Bikinidag biedt vrouwen de kans om niet alleen hun lichaam, maar ook hun zelfvertrouwen te vieren. Annadiva sluit zich hier helemaal bij aan en heeft voor elk lichaam, elke vrouw en elke cupmaat de mooiste badkleding. Wat je zoal in hun assortiment kunt vinden? Komt-ie:
Win, win, win
Omdat we het iedereen gunnen om zich goed te voelen in badkleding, mogen we 3x een bikini of badpak van Annadiva naar keuze weggeven. Kans maken? Het enige wat je hoeft te doen, is onderstaand formulier invullen. Succes!
Deze actie loopt tot en met vrijdag 18 juli. De winnaar ontvangt een persoonlijk bericht met daarin het goede nieuws. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd en de prijs is niet inwisselbaar voor geld of voor andere goederen of diensten. Mocht Grazia niet binnen twee dagen na berichtgeving antwoord ontvangen van de winnaar, dan vervalt de prijs.
- Annadiva