/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F06%2FhXqkZqc8JotnzP1751010401.jpg)
Neemt een stap terug, maar blijft actief
Gisteren kondigde de 75-jarige Wintour aan dat ze op zoek is naar een nieuwe hoofdredacteur voor het bekende modeblad. Ze zal haar rollen als wereldwijd inhoudelijke baas bij Vogue en Chief Content Officer voor mediabedrijf Condé Nast nog wel blijven vervullen. Voor deze functie houdt ze toezicht op merken als Wired, Vanity Fair, GQ, AD, Condé Nast Traveler, Glamour, Bon Appétit, Tatler, World of Interiors en Allure.
Volgens Wintour is het tijd voor een nieuwe generatie redacteuren die het blad gaan vormgeven. “Iedereen in een creatief vakgebied weet hoe essentieel het is om je werk te blijven ontwikkelen. Toen ik hoofdredacteur van Vogue werd, wilde ik iedereen laten zien dat er een nieuwe, spannende manier was om een Amerikaans modetijdschrift vorm te geven,” licht ze toe. “Nu geniet ik het meest van het helpen van de volgende generatie gepassioneerde redacteuren met hun eigen ideeën, ondersteund door een nieuwe en enthousiaste kijk op dit grote bedrijf.”
Wel blijven haar werkzaamheden in de praktijk bij Vogue redelijk hetzelfde, stelt ze. "Maar wat zal het spannend zijn om samen te werken met een nieuw iemand die ons zal uitdagen en inspireren."
Langstlopende hoofdredacteur
In 1988 werd Wintour hoofdredacteur van de Amerikaanse Vogue, nadat ze eerder al dezelfde positie bekleedde bij de Britse editie. Daarmee is ze de langstlopende hoofdredacteur geweest van het magazine.
Wintour wordt beschouwd als een van de invloedrijkste figuren in de modewereld. Ze werd vereeuwigd in documentaires als The September Issue (2009) en inspireerde indirect het personage Miranda Priestly (gespeeld door Meryl Streep) in de film The Devil Wears Prada.
Onder haar leiding groeide ook het jaarlijkse gala van het Metropolitan Museum’s Costume Institute (het Met Gala) in New York uit tot een van de meest besproken rode loper-events ter wereld.
Hollywood
Tevens wordt ze geroemd om haar vermogen de modewereld te verenigen met Hollywood. Ze kreeg door de jaren heen verschillende grote namen op de cover: Oprah Winfrey, Madonna, Kate Moss, Beyoncé, Cindy Crawford en Kim Kardashian. Daarmee luidde ze een nieuw tijdperk in voor het ontwerp van tijdschriftcovers.
Er is nog geen officiële opvolger bekend, maar één ding is zeker: diegene zal van hele goeden huize moeten komen.
- AD, NU.nl, WWD
- NL Beeld