/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F06%2FbYtgcZzpHVtfzk1749806003.jpg)
1. Skinimalisme
Tien stappen naar een glow? Not anymore. De nieuwe mantra luidt: kies slim, kies zuiver. Dermatologen zijn blij: mild is in. Door te focussen op krachtige, maar zachte producten blijft de huidbarrière in topconditie én wordt irritatie geminimaliseerd. Hallo glow, vaarwel overbelasting.
2. Hybride alleskunners
Waarom kiezen tussen foundation en serum als je het allebei kunt hebben? Hybride formules, zoals getinte dagcrèmes met SPF of BB-serums met niacinamide, zijn hotter dan hot. Bijenkorf noemt ze de must-have van het moment: minder tijd in de spiegel, meer effect op de huid. Ook opkomende merken mengen lustig retinol, probiotica en kleurpigmenten door elkaar – voor een glow met brains.
3. Tech in je toilettas
Van huidscan tot gepersonaliseerd serumadvies: beauty wordt high-tech. Nederlandse innovaties als de AI Skin Scanner van Innowise en de app van SkinVision brengen dermatologische inzichten naar je smartphone. Smart is sexy!
4. Science meets nature
Clean beauty wordt in 2025 wetenschappelijk onderbouwd. Merken gebruiken biotechnologie om 'natuurlijke' ingrediënten in het lab te kweken. Zo zijn ze schoner, stabieler én duurzamer. Het microbioom – de goede bacteriën op je huid – krijgt tegelijk volop aandacht in crèmes, mists en maskers. Pre-, pro- en postbiotica worden steeds vaker ingezet tegen huidproblemen als eczeem of acne.
5. Groen is de standaard
Duurzaamheid is allang geen pluspunt meer – het is de norm. Merken als Weleda worden geroemd (en bekroond) voor hun groene aanpak. In de Sustainable Brand Index werd Weleda verkozen tot duurzaamste beautymerk van Nederland in 2025.
Ook navulbare verpakkingen, plasticvrije shampoo-bars en producten zonder microplastics winnen terrein – gesteund door nieuwe EU-regels voor eco-design. De planeet én je huid varen er wel bij.
6. Slim shoppen met een klik
Nederlanders winkelen graag online, en beauty hoort daarbij. Volgens Dutch IT Channel bedroeg de totale e-commerce omzet in 2024 € 30,5 miljard – en beautyproducten staan daar steevast in de topcategorieën. Webshops bieden intussen virtuele try-ons en slimme abonnementen waarbij je skincare maandelijks op maat thuis krijgt. Minder keuzestress, meer gebruiksgemak. En ja, ook dát is skinimalisme.
Tot slot: beauty met brains én een geweten
De beautymarkt in Nederland kiest in 2025 resoluut voor balans: tussen natuur en wetenschap, technologie en eenvoud. Wat blijft hangen? Transparantie, duurzaamheid en functionaliteit zijn de nieuwe glamour. En wie die drie weet te combineren, krijgt niet alleen een plekje op het badkamerplankje, maar ook in het hart van de consument.
- Adobe Stock