/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F03%2FnWlfKOB9TzQShs1741260331.jpg)
Take your time
Belastingaangifte doen, daar wil je natuurlijk zo snel mogelijk van af zijn. Toch raden we je aan om er even goed voor te gaan zitten als je besluit het zelf te doen – want als je het slim aanpakt kun je flink wat geld besparen. Enne, dat is natuurlijk behoorlijk fijn voor de portemonnee!
Belasting
Hoe zit het nu precies? Elke maand betaal je loonheffing en sociale premies over je inkomen, uitkering of pensioen. Het jaar daarop doe je belastingaangifte over het voorgaande jaar. De Belastingdienst controleert vervolgens of je te veel of te weinig hebt betaald en afhankelijk van de uitkomst krijg je geld terug of moet je bijbetalen.
Belastingaangifte
Een goede belastingaangifte begint met het verzamelen van de juiste gegevens – zowel van jezelf als, indien van toepassing, je partner. Begin op tijd met het ordenen van documenten en zorg dat je álle inloggegevens + bonnetjes bij de hand hebt. Dit maakt het proces een stuk eenvoudiger. Belasting betalen is nooit leuk, maar door even stil te gaan bij déze aftrekposten zorg je er in ieder geval voor dat je geen cent te veel betaalt:
1. Heffingskortingen
Als je werkt, heb je recht op arbeidskorting. Werk je voor jezelf? Dan geldt deze korting voor een inkomen tot €124.935. Als je in loondienst bent dan verrekent je werkgever deze korting vaak al in je salaris. Daarnaast heb je de algemene heffingskorting. Je kunt van deze korting gebruik maken als je in 2024 niet meer hebt verdiend dan €75.518.
2. Hypotheekrente
Als huiseigenaar kun je bepaalde kosten van je woning aftrekken zoals de hypotheekrente en periodieke erfpachtbetalingen (waarbij grond in eigendom blijft van de gemeente). Hoeveel rente je mag aftrekken en onder welke voorwaarden, hangt af van de geldende belastingregels.
3. Hypotheekkosten
Als je in 2024 een woning hebt gekocht en dus kosten hebt gemaakt voor het afsluiten van een hypotheek, dan kun je een aantal van deze kosten zoals advies- en bemiddelingskosten of taxatiekosten bij je aangifte weergeven als aftrekposten. Hiermee kun je flink besparen.
4. Zorgkosten
Heb je vorig jaar veel zorgkosten gemaakt? Dan kun je deze aftrekken, mits ze niet door je zorgverzekering zijn vergoed. Je mag namelijk geen kosten aftrekken die onder je eigen risico vallen. Je mag alleen zorgkosten boven een bepaalde grens aftrekken – hoe hoog die grens is? Dat hangt volledig af van je inkomen. Dure medicijnen die niet worden vergoed, kun je dus wél aftrekken.
5. Reiskosten
Reis je met het openbaar vervoer naar je werk? Dan mag je onder voorwaarden een vast bedrag aftrekken van je inkomen. Krijg je hiervoor een vergoeding van je werkgever? Dan moet je die eerst van het totale bedrag aan ov-kosten aftrekken.
6. Extra kosten door ziekte of handicap
Heb je een handicap of ben je mantelzorger? Dan kunnen er extra aftrekposten zijn zoals kosten voor hulp in huis als je niet alles zelf kunt doen of specifieke vervoerskosten vanwege een beperking.
Zorg ervoor dat je voor 14 juli je belastingaangifte hebt ingediend, want als je te laat bent kun je een verzuimboete krijgen van €469,00. That's a lot of money – en doodzonde, dus doe het op tijd!
- Belastingdienst
- Adobe Stock