/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2025%2F02%2FCzPjY8zshz5zo91739278884.jpg)
Een goed liefdesliedje
Vorig jaar veroverde Ed Sheeran de eerste plek in de Sky Radio Valentijn Top 101 met zijn nummer Perfect. Wie er dit jaar bovenaan de lijst staat horen we op vrijdag 14 februari, want dan is de lijst de hele dag te horen op de radio. Maarre, waar moet een goed liefdesliedje eigenlijk aan voldoen? Volgens Mark Labrand, Sky Radio Stationvoice en Radio 538-dj, heeft dat alles te maken met herkenbaarheid. "Ik zie het altijd een beetje zo: of het fungeert als een soort van bril waarmee jij de wereld inkijkt of als een spiegel voor herkenbaarheid", zegt hij in gesprek met Grazia. "De bril waarmee je de wereld inkijkt en je in een nummer herkent wat er nu gaande is, of de spiegel waarin je naar jezelf kijkt en herken wat is geweest", legt hij uit. "Alles samen is dat toch de herkenbaarheid."
"We lopen allemaal weleens met iets, of dat nu iets heftigs is of een klein dingetje waar je je aan ergert. Als je dat aan iemand ander voorlegt en diegene heeft dat ook, dan voelt het al een stuk minder erg", vervolgt hij. "En of het nu Enrique Iglesias is of Phil Collins of Rihanna, iedereen heeft wel popsterren waar je toch een klein beetje tegenop kijkt. Vaak vergeten we dat zij ook gewoon mensen zijn die naar het toilet gaan, en dat is het toch fijn om in liefdesliedjes te horen dat zelfs zij met deze dingen struggelen. Dan valt het ineens allemaal wel mee."
Timing is key
Een aantal liefdesliedjes komen elk jaar terug in de lijst en zijn echte all time favourites. Wat maakt een liedje een echte klassieker en waarom lukt dat bij de een wel en bij de ander niet? "Ik denk dat dat echt heel erg afhankelijk is van de timing", zegt Mark. "Net zoals met veel andere dingen, zoals de verkoop van een huis. Je moet maar net de mensen treffen die tegen elkaar op gaan bieden, waardoor het ineens één of twee ton meer waard kan zijn dan een paar weken eerder", legt hij uit.
Het moment waarop een liefdesliedje uitkomt kan echt bepalend zijn, volgens Mark. "Heeft de artiest net iets geflikt en brengt hij daarna een liedje uit wat alles weer goed maakt? Is het een film die heel spraakmakend is? Of is het de buzz die eromheen gecreëerd wordt door de artiest? Dat maakt of breekt een song heel erg", aldus de radio-dj. "En daarnaast heb je nog een categorie die gewoon zo ongelofelijk goed is, dat die gewoon helemaal niks nodig hebben. Alleen maar – letterlijk – een eerste luisteraar en daarna doet de rest het vanzelf."
Guilty pleasure
Wat zijn persoonlijke favoriet is als het gaat om lovesongs? Daar hoeft Mark niet lang over na te denken. "Dat is BLØF met Alles Is Liefde. Omdat toen ik net samen was met mijn vrouw, Stephanie", verklaart hij. "We hadden toen die film gekeken en we waren ook net naar een concert van BLØF geweest. We herkenden ons heel erg in de tekst. Al met al werd het echt zo’n romantische setting", blikt hij terug. "Want het was de soundtrack van de film Alles Is Liefde, dat was een hit toen wij net verkering kregen en ik was toen net DJ bij 538 geworden. Daar kon ik het stiekem voor haar draaien, dat maakt het helemaal af voor ons."
Mark is sowieso wel een liefhebber van liefdesliedjes. "Dat zou je misschien niet zeggen – want dat is mijn andere kant, dat ik 538-dj ben – maar Sky Radio heeft een heel mooi themakanaal, Sky Lovesongs, waar ik ook de stem van ben. En ja, die heb ik wel echt onder de sneltoets in de auto", lacht hij. "Ik vind dat heel lekker. ’s Avonds laat als ik in de auto zit en de hele dag heb gewerkt, radio heb gemaakt, heb ingesproken en gewoon even rust wil, dan kan ik heel erg zwijmelen. Mijn guilty pleasures zijn echt Whitney Houston, Robbie Williams (Angels luister ik nog minimaal vijf keer per week) en Céline Dion vind ik ook echt fantastisch."
Bijzonder verhaal
Een ander nummer waar Mark heel veel mee heeft is My Heart Will Go On van Céline Dion. "Dat is een heel mooi voorbeeld van timing", stelt hij. "Het is natuurlijk gerelateerd aan de film Titanic, wat natuurlijk al een kaskraker was. En dan kom je weer bij die herkenbaarheid. De een herkent zich erin qua tekst, de ander herkent zich er misschien in, omdat ze toentertijd een vriendje had met lang haar, net als Leonardo DiCaprio." Maar Mark heeft een ander, heel bijzonder, persoonlijk verhaal. "Mijn moeder, die helaas inmiddels is overleden, heeft heel verre familie gehad in Polen. Zij was Pools", begint hij. "Ik noem hem altijd een achter-achter-grootopa, en die was passagier op de Titanic. Hij ging werken voor de geheime dienst en op het moment dat hij opstapte op het schip, heeft hij een nieuwe identiteit gekregen. Dus hij kreeg een nieuwe naam." Maar we weten allemaal hoe het is afgelopen met de Titantic.
"Omdat hij op het schip zat hebben wij een officiële passagierslijst in onze familiedocumenten, die hebben mijn ouders me een keer laten zien. Een aantal mensen van de Titanic zijn nooit getraceerd, dus er zijn een aantal namen overgebleven, en daar is hij één van." Ondanks dat er in die tijd veel minder communicatiemiddelen waren, zocht hij altijd contact. "Hij was het type dat, ondanks dat hij een heel nieuw leven ging beginnen, wel de moeite zou nemen om zijn familie met een telegram te laten weten dat hij het had overleefd. Dat is helaas dus nooit gekomen." Geen teken van leven dus, maar wel een bijzonder verhaal. "Dus iedere keer als ik dat liedje hoor van Céline Dion, dan moet ik daaraan denken. Dat is dan mijn persoonlijke memory van dat nummer", zegt Mark. "Ik dacht vroeger als puber ook dat hij Leonardo DiCaprio was", voegt hij daar lachend aan toe. Mark kijkt door dit verhaal ook heel anders naar de film. “Ik snap dat heel vele mannen denken: dit is pussy, wat een vreselijke film, maar ik heb hem denk ik echt al twintig keer gezien. Ik blijf het prachtig vinden.”
- Privébezit